Suomalaiset rynnivät vaateostoksille Viroon

Suomalaiset ostavat yhä enemmän lasten ja aikuisten vaatteita Virosta, selviää Kaupan liiton tekemästä tutkimuksesta.

Suomalaisten kulutus Virossa kasvoi viime vuonna yli kymmenellä prosentilla edellisvuodesta. Kasvu oli suurinta sitten vuoden 2002.

Aikuisten vaatteita on viimeisten kahden vuoden aikana ostanut Virosta 58 prosenttia matkustajista. Lapsiperheistä liki puolet osti lasten vaatteita Virosta.

-Viron edullisempi hintataso aiheuttaa haasteellisen kilpailuasetelman. Olen kuullut, että lapsiperheet käyvät sovittamassa esimerkiksi talvihaalaria Suomessa ja ostavat sen Virosta, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Tutkimusta varten haastateltiin maaliskuussa yli kahtatuhatta aikuista.

Halpaa, halpaa

Suomalaiset kuluttivat Virossa viime vuonna kaikkiaan 390 miljoonaa euroa. Kokonaiskulutus kasvoi 11 prosenttia edellisestä vuodesta, eniten tällä vuosituhannella.

-Lähes kaikissa merkittävissä tuoteryhmissä matkustajatuonnin määrä kasvoi. Ainoastaan elintarvikkeita suomalaiset toivat maahan edellisvuotta harvemmin. Tätä voi selittää ruoan arvonlisäveron alennus Suomessa, Kurjenoja sanoo.

Hintatietoisuus on Kurjenojan mukaan kasvanut merkittävästi. Lähes puolet vastaajista kertoi edullisen hintatason olevan syy Viron matkoihin.

Runsas neljännes Virossa viimeisten kahden vuoden aikana matkustaneista sanoo lisäävänsä kulutustaan Virossa, jos Suomen hintataso nousee entisestään. Viidesosa aikoo lisätä alkoholin tuontia, jos alkoholin hinta Suomessa nousee.

Viro houkuttelee nyt palveluilla

Tutkimuksen perusteella sekä suomalaisten kylpylämatkat että kampaamo- ja kauneuspalveluiden käyttö Virossa lisääntyvät. Kylpylävierailuja aikovat lisätä etenkin lapsiperheet, jotka ovat jo aktiivisia kampaamopalveluiden käyttäjiä.

Vastaajista peräti 92 prosenttia harkitsi matkustavansa seuraavan vuoden aikana Viroon.

-Kuluttaja tekee päätökset ihan oikein perustein eli menee sinne, missä hän tuntee saavansa kustannushyötysuhteelta parasta palvelua. Ongelma on, onko meillä Suomessa esimerkiksi veropolitiikassa jotain sellaista, joka ohjaa kuluttajat Viroon. Tämä on suuri kilpailutekijä erikoiskaupalle, Kurjenoja sanoo.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat