Suomen MM-rallin kilpailunjohtajan Simo Lampisen mukaan reitti ja toimenpiteet yleisön liikkumisen vähentämiseksi erikoiskokeilla ovat tärkeimmät kehityskohteet ensi vuotta ajatellen. Katsojien tulo erikoiskoetielle heti autojen jälkeen sai sunnuntaina kilpailua seuranneen kv. Autoliiton FIA:n turvallisuustarkkailijan reagoimaan.
Varsinkin Leustu-Moksi erikoiskokeella yleisöä rynnisti tielle katsomaan autojen perään sen verran, että Lampinen kävi Radio Keski-Suomen taajuudella uhkaamassa, että erikoiskoe keskeytetään ellei yleisö ei pysy katselupaikoilla. -Yleisö reagoi hyvin heti ja tilanne oli jo parempi Talvisen erikoiskokeella. Ouninpohjassa ei sitten ollut enää mitään ongelmia, Lampinen kuvaili ukaasinsa vaikutuksia.
-Ensi vuodeksi meidän täytyy parantaa yleisön suuntaan menevää informaatiota. Sen lisäksi turvalliset katselupaikat täytyy tehdä niin houkutteleviksi, että yleisö menee ja pysyy siellä, Lampinen kaavaili.
Kärkipään kuljettajilla ei ollut ongelmia yleisön kanssa, mutta kärjen takana minuutin välein liikkuneilla kilpailijoilla oli paikoin huonoja kokemuksia.
Teiden kunto yllätti
Rallin toinen keskustelun aihe tänä vuonna olivat ne reitin ja erityisesti ensimmäisen päivän erikoiskokeet, jotka ajettiin kahteen kertaan. Vaikka kärkikuljettajat tekivät osin toisella kierroksella jopa kovempia aikoja kuin ensimmäisellä, teiden kunnosta käytiin kovaa keskustelua. -Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että osa erikoiskokeista meni yllättävän huonoon kuntoon. Tosin se vaihteli. Perjantaina Lankamaa meni huonoksi, mutta Laukaa pysyi hyvänä, Lampinen arvioi.
-Myös reitin pisimpien erikoiskokeiden mielekkyyttä täytyy jatkossa punnita tämän vuoden kokemusten perusteella. Ensi vuodeksi Suomen MM-rallin osanottajamäärä putoaa 90:een. Kotimaiset kilpailijat valitaan syksyllä kehiteltävän ranking-järjestelmän perusteella.
(MTV3/STT)