Silmälasien myynti kiihtyy väestön ikääntyessä

Ikääntyessä siirrytään usein yksiteholaseista kalliimpiin moniteholinsseihin.

Silmälasien kauppa kiihtyi viime vuonna. Optisen alan euromääräinen myynti kohosi syyskuun loppuun mennessä 4,9 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajasta. Kaikkiaan optisen alan tuotteita, kuten silmälaseja, piilolinssejä ja aurinkolaseja ostetaan vuosittain yli 250 miljoonalla eurolla.

Silmälasien myynti kappaleittain kuitenkin kasvoi laseihin käytettyä euromäärää vähemmän, koska kuluttajat ostavat nykyisin kalliimpia laseja kuin ennen.

- Yhä useampi silmälasien käyttäjä tarvitsee moniteholasit. Yksiteholinssejä ennen käyttänyt siirtyy usein ikääntyessään moniteholinsseihin, jotka ovat yksiteholinssejä hinnakkaampia, perustelee Suomen silmäoptikkojen liiton toimitusjohtaja Ilkka Liukkonen.

Silmälasikaupan kasvu on ollut koko 2000-luvun noin neljän prosentin luokkaa vuodessa, ja muutaman prosentin vuosittaista kasvua Liukkonen ennustaa myös vastaisuuteen.

Paras myynti keväisin

Silmälasimarkkinat ovat Suomessa voimakkaasti ketjuuntuneet. Liukkosen arvion mukaan runsas kaksi kolmasosaa noin 740:stä optikkoliikkeestä kuuluu johonkin ketjuun. Suurimmat ketjut ovat Instru Optiikka ja Silmäasema-ketju, joilla on noin 50 prosentin markkinaosuus optisella alalla.

Joulun välipäivinä myös optikkoliikkeet ja -ketjut pitävät alennusmyyntejä, joissa myydään esimerkiksi kahta linssiä yhden hinnalla tai kehyksiä alle puoleen hintaan. Vaikka liikkeiden ovet käyvät alennusmyyntien aikaan tiuhaan, tammikuun myynti ei kuitenkaan kohoa keskimääräistä kuukautta suuremmaksi.

- Kappalemäärissä tammikuu on aina hyvä kuukausi, mutta euromääräinen myynti on kuitenkin kuukausittaista keskitasoa, noin 8 prosenttia koko vuoden myynnistä, Liukkonen sanoo.

Alennusmyynneistä ihmiset ostavat peruslasien lisäksi myös niin sanottuja kakkoslaseja ja asusteena käytettäviä silmälaseja. Optikkoliikkeille hyvät tarjoukset ovat myös kilpailuvaltti.

Suomessa myydään uusia silmälaseja noin 700 000 paria vuodessa. Parhaat myyntikuukaudet ovat keväällä.

Lasien verkkomyynti vähäistä

Silmälasien ostaminen internetistä on ainakin toistaiseksi vähäistä. Toimitusjohtaja Liukkosen mukaan verkosta ostettujen lasien osuus nykyisin käytössä olevista on noin prosentti, eikä hän usko verkko-ostamisen paljoa yleistyvän.

- Silmälasit ovat vaikea nettituote, koska ne vaativat ehdottomasti sovittamisen. Lisäksi linssit täytyy mitoittaa kuluttajan omien mittojen mukaan.

Nettiä enemmän laseja hankitaan ulkomailta. Ulkomailta, usein Virosta, ostettujen lasien osuus on noin kaksi prosenttia kaikista käytössä olevista laseista. Laseja enemmän verkosta ostetaan piilolinssejä ja hoitotuotteita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat