Shell kasvatti markkinaosuuttaan Suomessa

Shell kasvatti viime vuonna markkinaosuuttaan Suomessa. Yhtiön osuus kaikkien öljytuotteiden kotimaan myynnistä nousi tänään julkistetun tilinpäätöksen mukaan 18,5 prosenttiin, kun se vuotta aiemmin oli 17,8 prosenttia. Bensiinin markkinaosuus kohosi 23,9 prosenttiin.

Shellin liikevaihto nousi 2725 miljoonaan markkaan ja nettotulos 100 miljoonaan markkaan. Tulosta luonnehditaan vuosikertomuksessa välttäväksi. Shellin kokonaislaskutus oli noin 6,5 miljardia markkaa. Viime vuonna Shellin polttonesteiden kotimaan myynti nousi vajaaseen 1,5 miljoonaan tonniin. Bensiiniä yhtiö myi 599 000 kuutiometriä, dieselöljyä 361 000 kuutiometriä ja kevyitä polttoöljyjä 523 000 kuutiometriä.

Vuoden lopussa Shellin huoltamoverkkoon kuului 434 jakelupistettä, joista automaattiasemia oli 97. Yhtiö ryhtyi elokuussa itse harjoittamaan vähittäismyyntiä huoltamoilla. Kertomusvuoden päättyessä se toimi vähittäiskauppiaana 20 huoltamolla. Huoltamostrategian muutoksen taustalla on yhtiön mukaan kilpailun koveneminen. Shell haluaa myös kehittää tehokkaasti polttonestekaupan rinnalla tapahtuvaa ravintola-, pesu- ja myymäläliiketoimintaa.

Lue myös:

    Uusimmat