Se on luomua

Uuden luomusadon saapuessa kauppoihin vietetään valtakunnallisia Luomuviikkoja 1.-14.10. Viikkojen aikana on mahdollisuus tutustua luomuun ja luomutuotteisiin. Luomu näkyy tiedotusvälineissä, kaupoissa, kouluissa, eduskunnassa ja monessa ruokapöydässä. Luomuviikot organisoiva Finfood Luomu on valinnut tämänvuotisten viikkojen teemaksi "Se on luomua. Ruokaa sellaisena kuin luonto sen tarkoitti". Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottilan mukaan kampanjateemalla halutaan tuoda esille syitä, miksi ihmiset valitsevat luomun.

Kottila huomauttaa, että valinnan taustalta löytyy monia syitä, jotka eri ihmisillä painottuvat hieman eri tavalla. Tavallisimmiksi valintakriteereiksi hän mainitsee ympäristösyyt, eettisyyden, turvallisuuden, jäljitettävyyden ja hyvän maun. Luomutuotevalikoiman laajeneminen on parantanut tuotteiden näkyvyyttä ruokakapoissa. Kottilan mielestä tavallisen kuluttajan voi silti edelleenkin olla vaikea havaita ja löytää niitä. Kottila peräänkuuluttaakin kaupoilta edelleen luomutuotteiden parempaa esillepanoa ja merkitsemistä.

Moniin arkipäivän tuotteisiin löytyy jo luomuvaihtoehto. Kiireisille kuluttajille on tarjolla jopa luomuvalmisruokia, hän kertoo. Ongelmallinen tuoteryhmä on kuitenkin edelleenkin luomuliha. - Luomulihaa on edelleen huonosti, hajanaisesti ja suppeasti tarjolla.

Mitä on luomu?

Luomutilalla hoidetaan maata käyttäen ainoastaan eloperäisiä lannoitteita ja biologista kasvinsuojelua. Kotieläimiä puolestaan kohdellaan lajinmukaisesti ja sairaudet pyritään ennakoimaan. Elintarvikkeet taas ovat luomua vain jos raaka-aineesta vähintään 95 % on luonnonmukaisesti tuotettua. Luomu perustuu kansainvälisiin sääntöihin. Tuottajat, valmistajat ja pakkaajat kuuluvat tuotannon valvontajärjestelmään. Tarkastuksia tehdään vähintään kerran vuodessa.

Luomuisia reseptejä:

Lue myös:

    Uusimmat