Mitsubishi-kuski Harri Rovanperä aloitti tämän vuoden MM-rallit komeasti neljännellä tilallaan Ruotsissa. Kauteen mahtuu myös Meksikon rallin viides sija. Monte Carlossa Rovanperä oli seitsemäs, mutta muuten kausi on kulkenut heikonpuoleisesti. Rovanperä aikoo kääntää kurssin nousuun viimeistään elokuisessa Suomen MM-rallissa.
- Jyväskylä on kauden huipentuma minun osaltani. Kolmen parhaan joukkoon sijoittuminen on mahdollista. Palkintopallille nousu vaatii kuitenkin optimaalista suoritusta, joten olen tyytyväinen sijoittumiseen viiden joukkoon, Kuhmoisten Päijälässä ralliohjustaan neljän päivän ajan testannut Rovanperä kaavailee.
Rovanperä myöntää, että Mitsubishilla ei ehdi Citroenin vauhtiin. Sen sijaan Ford ja Peugeot kuuluvat voitettaviin autoihin.
- Voimansiirron ja jousituksen kanssa Mitsubishillä on vielä paljon tekemistä. Kun saamme ne toimimaan hieman paremmin, ehdimme kärkivauhtiin, 14 kertaa MM-ralleissa palkinnoille ajanut Rovanperä uskoo.
Mitsubishi on jo väläytellyt
Rovanperän neljäs sija Ruotsissa löi ällikällä monet rallimaailmassa. Gilles Panizzi kaasutti Mitsubishin kolmanneksi Monte Carlossa. Kun tallin kolmas kuski Gianluigi Galli ajoi pohja-ajan Turkin rallissa, Mitsubishi oli jo antanut muutaman näytteen iskukyvystään.
- Sardiniassa minulla olisi ollut mahdollisuus napata kolmas tila, mutta tukivarren pettäminen 13. erikoiskokeella murskasi sen haaveen, Rovanperä muistuttaa.
Rovanperä myöntää, että Mitsubishin perä käyttäytyy hieman holtittomasti.
- Perän takia ajotyylin on oltava raju. Auto ei anna yhtään virhettä anteeksi, joten kuskilta tämä vaatii todella paljon. Perän luistamiseen emme ole löytäneet vielä oikeaa lääkettä, Rovanperä myöntää.
Rovanperän sopimus kattaa vain tämän kauden.
- Jatkosta neuvottelemme lähiviikkoina, sanoo Rovanperä.
Lasse Lampi taas tositoimiin
Mitsubishin testikuljettaja Lasse Lampi liikuskeli tyytyväisenä Päijälän varikolla. Mitsubishin organisaatio muuttuu, ja kokenut Lampi pääsee taas toden teolla kehittämään tehtaan ralliohjusta.
- Olen ollut kolmisen vuotta sivuraiteilla. Tämä on ollut turhauttavaa aikaa, vaikka töitäkin on ollut jonkin verran. Nyt hommia on tiedossa oikein kunnolla, Lampi myhäili.
Lampi ei tiedä, mikä hänen tarkka paikkansa on organisaatiossa. Tärkeintä Lammen mielestä on päästä käymään navakasti auton kimppuun.
- Paljon pitää autoon vielä tehdä muutoksia, jotta siitä tulee voittava peli. Voimansiirto ja jousitus ovat suurimmat ongelmat. Oikeastaan ainoa kohta, johon olen nykyisessä Mitsussa melko tyytyväinen, on moottori, Lampi kertoo.
Jyväskylän MM-ralliin mennessä Lampi ei ehdi tehdä kovin paljon parannuksia.
- Syksyllä meillä pitää olla koossa sellaisia asioita, että ehdimme lähteä ajoissa kehittämään ensi kauden autoa. Tiedän, mitä tuolle autolle pitää tehdä, ja se on jo paljon, Lampi luonnehtii.
Lammen jatkosopimus Mitsubishin kanssa on kunnossa.
(MTV3-STT)