Ranskalaisekspertti kritisoi Helsingin metron automatisointihanketta

Julkaistu 13.04.2012 21:00(Päivitetty 16.04.2012 11:23)

Ranskalaisen metroturvallisuusspesialistin Henri Brzezinskin mukaan Helsingin metron automaatiohankkeessa on kaksi keskeistä ongelmaa.

Missään muualla metroa ei ole koskaan automatisoitu vanhoilla junilla. Brzezinskin mukaan siksi, että se on sekä hyvin kallista ja koska sillä ei voida taata turvallisuutta ja toimivuutta.

Nykyjunat ovat niin paljon kehittyneempiä kuin 20 vuotta vanhat, ettei vanhoja junia saa uusien vertaisiksi kohtuuhinnalla. Lisäksi turvallisuusriski on Brzezinskin mukaan liian suuri. Hänen mukaansa moitteetta toimiva automaatio vaatii huippulaatuiset junat.

– Euroopassa on automatisoitu kaksi vanhaa metroa: Nürnbergin metro ja Pariisin metron I-linja, mutta molempiin on vaihdettu uudet metrojunat, kertoo Brzezinski.

Ranskan Lyonissa on kaksi uutta automaattista metrolinjaa ja kaksi vanhaa. Lyonissa odotetaan vielä kymmenen vuotta, että vanhat junat saadaan kulutettua loppuun. Sitten junat vaihdetaan uusiin ja vasta sitten linjat automatisoidaan.

Brzezinski epäilee myös, ettei Suomi noudata EU-lakeja, sillä meillä ei ole metroa varten täysin riippumatonta valtiollista valvontaelintä, joka päättää ja arvioi itsenäisesti, onko turvallisuuskriteerit täytetty.

Brzezinski on tehnyt töitä metron turvallisuusspesialistina saksalaisille, ranskalaisille (mm. Pariisin ja Lyonin metrot), sveitsiläisille, espanjalaisille ja englantilaisille. Hänen mukaansa Suomen käytäntö poikkeaa näistä muista maista siten, että rautatie- ja laivaliikenteen turvallisuus on valvottua, mutta metro on "unohtunut" eikä sen turvallisuudella ole pätevää valvontaa.

Brzezinski on pitänyt esitelmiä metroturvallisuudesta kansainvälisissä konferensseissa. Hän on työskennellyt vuosikymmeniä Egis Rail'ssa, joka on Ranskan johtava julkisen liikenteen konsulttitoimisto.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat