Räikkösen rengastaktiikka muutettiin kesken kaiken

Kimi Räikkönen, Photo: Clive Mason/Getty Images Sport
Kimi Räikkönen, Photo: Clive Mason/Getty Images SportGetty
Julkaistu 05.10.2009 14:25

Ferrarin F1-talli havaitsi kesken Japanin GP:n, että pehmeämpi rengasseos toimi Suzukan radalla kovaa paremmin.

Ferrarin kisataktikko Chris Dyer harmitteli kisan jälkeen sitä, että Kimi Räikkönen lähetettiin matkaan kovemmalla rengasseoksella. Pehmeämmät renkaat olisivat tarjonneet viidennestä ruudusta startanneelle Kimille enemmän pitoa.

- Emme ajatelleet pehmeän renkaan tarjoavan tarpeeksi tasaista suorituskykyä kilpailun starttia varten, joten valitsimme kovat renkaat lähtöön. Meille normaali sijoituksen parantaminen lähdössä ei tällä kertaa onnistunut, eikä vauhtimme ollut erityisen hyvää kisan alussa, Dyer myöntää.

Räikköselle oli etukäteen suunniteltu samanlainen rengastaktiikka kuin kisan voittaneelle Sebastian Vettelille, eli seoksia oli tarkoitus käyttää järjestyksessä kova, kova, pehmeä. Suomalaiskuski otti kuitenkin molemmilla varikkokäynneillään autoonsa pehmeämmät renkaat.

- Huomasimme pehmeillä renkailla lähteneen Giancarlo Fisichellan perusteella, että niissä renkaissa oli potentiaalia, joten vaihdoimme Kimin heti ensimmäisellä varikkokäynnillä pehmeisiin. Kun kaikki muut ajoivat kisan keskivaiheilla kovemmilla renkailla, niin Kimi todella lensi radalla kuroen kiinni eron edellään olleisiin, Dyer kertoi.

Kuljettajien on sääntöjen mukaan käytettävä molempia kuivan kelin rengasseoksia kilpailun aikana.

Tuoreimmat aiheesta

Japani 2009