Raamisopimus syntyi aamuyön tunteina

Noin kahta miljoonaa palkansaajaa koskeva sopimus parin seuraavan vuoden työehdoista toteutuu. Asia varmistui, kun kuljetusalojen järjestöt pääsivät ennen kolmea aamuyöllä sopuun omista sopimuksistaan.

Sopimusten tarkemmasta sisällöstä ei juuri herunut tietoja, mutta nyt saavutetun sovun katsotaan helpottavan huomattavasti kansantalouden ongelmien hoitamista lähivuosina.

Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen tavoittelema laaja raamiratkaisu on ollut kaatumassa kiistaan autoliikenteen ja satamien työehdoista.

Neuvottelujen ilmapiiri oli vielä koko eilisen varsin tulehtuneessa tilassa. Molemmat osapuolet syyttelivät toisiaan neuvottelujen jumiuttamisesta.

– Ilmapiirin kiristyminen oli ulkopuolista suhteessa neuvottelupöytään, neuvottelupöydässä sitä ei esiintynyt, se oli enemmänkin tuolla ulkosalla, AKT:n puheenjohtaja Timo Rätyi sanoi.

Hänen mukaansa sopimuksen suurin anti työntekijöille on tekstipuolella.

Työnantajan mukaan AKT vaati korotuksia, jotka ylittivät 2-3,5 prosenttiyksiköllä tason, joka keskusjärjestöjen raamisopimuksessa oli sovittu kahden vuoden korotuksille.

– Meillähän oli tavoitteena prosenttikorotukset, niin osa on nyt sentitettyjä, osa on prosenttikorotuksia, ja kyllä se on raamin mukainen ratkaisu, Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela totesi.

Hallitus oli asettanut neuvottelujen takarajaksi aamupäivän. Silloin hallituksen on päätettävä, tukeeko se työmarkkinaratkaisua omilla tukitoimillaan.

(MTV3 - STT)

Katso Pauliina Pietilän juttu:

Lue myös:

    Uusimmat