Suomi elää ilon hetkiä ja sisäiset karnevalistit ovat päässeet purkamaan ilonsa yhteisessä voitonjuhlassa.
Liiketalouden professori Alf Rehn Åbo Akademista uskoo, että maailmanmestaruus vaikuttaa suomalaisten omakuvaan ja itsetuntoon positiivisesti.
– Me olemme pystyneet johonkin suureen, se nostattaa itsetuntoa, Rehn sanoo.
Rehn toivoo, että hetkellinen nostatus jäisi pidemmäksi aikaa eloon ja että sitä käytettäisiin eteenpäin. Hän muistuttaa, että Suomi on saavuttanut aikaisemminkin merkittäviä asioita.
Rehn toivoo myös, että suomalainen yritysmaailma ottaisi oman oppinsa mestaruushuumasta. Hän haastaa yrityksiä ottamaan mallia Mikael Granlundin kulttimaineeseen nousseesta ilmaveivimaalista.
– Se oli ketterä ja luova liike, joka oli aivan sallitun rajoilla. Veiviä ei kukaan osannut odottaa, Rehn sanoo.
– Jos suomalaiset yrityksetkin pystyisivät tekemään samantyyppisiä liikkeitä, se ei voisi olla huonokaan juttu.
Suomalaisten itsetunto nousee kohisten
Maailmanmestaruuden Alf Rehn näkee kaiken kaikkiaan kansalle erittäin tärkeänä. Suomalaiset etsivät hänen mukaansa perinteisiä asioita, joiden ympärille voidaan kokoontua. Suomessa ajatellaan perinteisesti, että jääkiekossa olemme hyviä, siinä pitää pärjätä.
– Ulkomaiseen Suomi-kuvaan tämä ei varmasti vaikuta, jääkiekon maailmanmestaruus ei kuitenkaan ole niin iso juttu, Rehn sanoo.
Suomalaisten itsetuntoa tämä kuitenkin nostattaa ja muistuttaa siitä, että me osaamme ja voimme menestyä. Mestaruus on myös merkki siitä, että osaamme toimia ryhmässä.
– Vaikka itsekin pidämme suomalaisia mörökölleinä, jotka tekevät kaiken yksin, tämä osoittaa, että osaamme toimia tiimissä.
Rehn toivoo tämänkin ajatuksen tarttuvan yritysmaailmaan. Tiimityö ja rohkeat ratkaisut ovat avain menestykseen.
– Ehkä sitä uskalletaan ottaa riskejä, kun se ilmaveivikin meni maaliin, Rehn maalailee.
Sumo video id