Päijänne-tunnelin korjaustyöt on aloitettu. Tunnelin tyhjennys vedestä kesti yli kaksi viikkoa ja nyt asiantuntijat tutkivat tunnelin kuntoa. Irtokivet poistetaan tunnelista ja seinämien heikoimmat kohdat vahvistetaan. Korjaustyöt kestävät tämän vuoden loppuun.
-Tähän mennessä ei oo havaittu mitään hätkähdyttävää. Eroosio on syönyt jonkun verran kalliota, kertoo rakennuttajapäällikkö Jari Heikkilä, rakennuttajapäällikkö Ramboll Finlandista.
Irtokiviä on pudonnut 26 vuoden ikäisen tunnelin pohjalle, mutta pahempia sortumia ei ole havaittu.
-Täällä ihan ensimmäiseksi tapahtuu rusnaus, jota voi verrata hammaslääkärillä käyntiin. Siinä pienellä piikillä kokeillaan hammaskiveä, että onko tämä ehjä vai rikkinäinen, heikkilä toteaa.
Tarkistuksen jälkeen seinämiä vahvistetaan heikoimmista kohdista pulteilla ja ruiskubetonilla.
-Meillä on robottikuvausten perusteella sellainen käsitys, että noin 130 000 neliötä ruiskutetaan ruiskubetonilla ja noin 10 000 pulttia asennetaan, sanoo Heikkilä.
Korjaustyöt maksavat noin 15 miljoonaa euroa. Kaikkiaan 120 kilometrin mittaisen Päijänne-tunnelin pohjoisosa kunnostettiin seitsemän vuotta sitten. Tunnelin eteläosasta korjataan nyt 56 kilometriä. Töiden pitäisi valmistua tämän vuoden aikana.
-Täällä on työntekijämäärä noussu jo sataan henkilöön. Täällä tehdään 2-vuorotyötä, 10-tuntisia päiviä ja vielä lauantaisinkin, kertoo Heikkilä.
Päijännetunneli kuljettaa juomavettä noin miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle. Korjaustöiden aikana juomavesi otetaan Vantaanjoesta.
(MTV3)