Nuorten kolarit lisääntyneet 80-lätkän lähdettyä

Nuorten kuljettajien vakavat kolarit ovat lisääntyneet rajusti kahdeksan kympin lätkän poistuttua. Liikenneturvan tutkimus kertoo, että 18-20-vuotiaiden kuskien kolarit ja niiden henkilövahingot lisääntyivät yli 40 prosenttia teillä, joilla on satasen rajoitus. Jos taas tierajoitus oli kahdeksan kymppiä, onnettomuuksien määrä pysyi käytännössä ennallaan. Uusien kuljettajien kahdeksan kympin nopeusrajoitus jäi historiaan neljä vuotta sitten.

kolarista-lahikuva


Henkilövanhinkoon johtaneet onnettomuudet lähtivät merkittävästi kasvuun nuorilla, 18-20-vuotiailla kuljettajilla sen jälkeen, kun 80 kilometrin lätkä poistettiin neljä vuotta sitten käytöstä. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan tämän ikäryhmän kuljettajien henkilövahingot ja henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet lisääntyivät tutkimusaikana nopeusrajoitusalueella 100 kilometriä tunnissa peräti 43 prosenttia. Samana aikana rajoitusalueella 80 kilometriä tunnissa nämä onnettomuudet lisääntyivät vain yhden prosentin verran. Lisääntyminen on tilastollisesti merkittävä verrattaessa kehitystä kokeneiden kuljettajien onnettomuuskehitykseen.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin arvioi, että uusien kuljettajien nopeusrajoituksen poistaminen aiheuttaa vuodessa parikymmentä loukkaantumista ja mahdollisesti muutamia kuolemantapauksia. Liikenneturvassa on selvitetty uusien ajokortin saaneiden, 18-20-vuotiaiden henkilövahinkojen ja niihin johtaneiden onnettomuuksien määriä kolme vuotta ennen ja kolme vuotta jälkeen kuljettajakohtaisen 80 kilometriä tunnissa nopeusrajoituksen poistamisen.

Sanktio muuttui

Suomessa säädettiin vuonna 1972 asetuksella, että moottoripyörän tai auton kuljettaja saa ajaa enintään 80 kilometrin tuntinopeudella, jos hänellä on ollut ajokortti vähemmän kuin vuoden. Lakia muutettiin vuoden 1996 alussa ja otettiin käyttöön ns. riskikuljettajien ohjausjärjestelmä, jolla erityisesti uusien kuljettajien liikennerikkomuksia alettiin seurata aiempaa tiiviimmin. Samassa yhteydessä poistettiin uusien kuljettajien nopeusrajoitus. Vanhassa "lätkäjärjestelmässä" ajokortti lähti heti kuivumaan, jos kahdeksankympin nopeusrajoitusta rikottiin. Uusi ajaja passitettiin samalla takaisin autokouluun. -Uudessa, vuoden 1996 jälkeen tulleessa järjestelmässä ensimmäisestä liikennerikkomuksesta saa varoituskirjeen ja toisesta joutuu jo viranomaisen puhutteluun. Samalla kortti yleensä joutuu pariksi viikoksi kuivumaan, toteaa Rajalin.

Liikennerajoitukset

"Liian kova harjoitusvauhti"

Tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalin pitää todennäköisenä, että uusien kuljettajien nopeudet ovat nousseet liian korkeiksi 80-lätkän poistumisen myötä siellä, missä tiekohtainen nopeusrajoitus on 100 tai 120 kilometriä tunnissa. -Heidän ajotaitonsa on joutunut koetukselle, mikä näkyy suistumisonnettomuuksien lisääntymisenä (+55 pros.). Merkittävää kasvua oli kaarteissa tapahtuneissa tieltä suistumisissa (+ 133 pros.). Harjoittelunopeudeksi 100 kilometriä tunnissa näyttää kaiken kaikkiaan liian suurelta nopeudelta.

Lätkää ei palautettane

Liikenneturvan toimitusjohtajan Matti Järvisen mukaan tilanteeseen pitää reagoida ja hakea siihen "täsmäratkaisut" valtakunnallisen liikenneturvallisuusohjelman valmistelujen yhteydessä. Myös hän pitää "sataa" liian kovana harjoitteluvauhtina. Lätkän palauttaminen olisi Järvisen mukaan askel taaksepäin. Yksi mahdollisuus olisivat rajoitukset ajokortin välivaiheeseen. Ruotsissa puolestaan on kokeiltu ajokorttiharjoittelun aloittamista 16-vuotiaana, ja saatu siitä myös myönteisiä kokemuksia. Siellä on lisäksi tehty esitys asteittaisesta ajokorttisysteemiin siirtymisestä. Yhdysvalloissa. Kanadassa ja Uudessa Seelannissa on käytössä nk. ajokokelaskortti, jolla voidaan rajoittaa yöllä tapahtuvaa ajoa, kovavauhtista ja kaveriporukassa ajoa sekä säätää tiukemmat rattijuopumusrajat kuin muille kuljettajille.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat