Nettiostokset kannattaa tehdä luottokortilla

Euroopan kuluttajakeskus neuvoo, että verkko-ostokset on hyvä tehdä luottokortilla. Tällöin epäonnistuneen kaupan riski on luottokorttiyhtiöllä. Tavaran toimittamatta jäämisestä kannattaa aina olla yhteydessä sekä verkkokauppaan että luottokortin myöntäneeseen tahoon.

Suomen kuluttajansuojalain seitsemännen luvun 39. pykälän mukaan luottokortin myöntäjä on vastuussa myyjän tekemästä sopimusrikkomuksesta. Luottokorttiyhtiön vastuu perustuu siihen, että luottokortin myöntäjä on tehnyt kaupan kanssa sopimuksen luottokortin käyttömahdollisuudesta. Käytännössä suomalaisen luottokortin myöntänyt taho, yleensä pankki, vastaa tilatun ja maksetun tavaran tai palvelun toimittamatta jättämisestä.

Kun maksat luottokortilla, kiinnitä kuitenkin huomiota maksamisen suojaukseen. Verkko-osoitteen alussa olevan http:n täytyy olla muodossa https ja lisäksi ruudun alareunaan pitäisi ilmestyä lukkosymboli. Oman luottokorttiyhtiön turvallisuusohjeet kannattaa myös tarkistaa.

Nettiostajan kannalta riski on aina suurin, kun tuotteen maksaa etukäteen pankkisiirrolla. Jos pankkisiirto on ainoa maksutapa, on verkkokaupan luotettavuudesta oltava täysin varma. Ennakkoon tavaran maksaneen ja huijauksen kohteeksi siinä joutuneen on usein mahdotonta saada rahojaan takaisin.

Suomalaisissa nettikaupoissa turvallisin ostostapa lienee lasku tai postiennakko. Tällöin asiakas maksaa tuotteen vasta saatuaan sen. Valitettavasti ulkomaisissa verkkokaupoissa lasku- ja postiennakkovaihtoehdot ovat hyvin harvinaisia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat