Ministeriö: Tämä ryhmä on kilometrikorvaus-uudistuksen hampaissa

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) on väläyttänyt kilometrikorvausten verovähennyksiä yhdeksi säästökohteeksi, kun hallitus käsittelee tulevia säästöjä.

Kyllönen sanoi Ylen haastattelussa, että kilometrikorvausasia ei ole ajan tasalla, koska ihmisille on kannattavampaa käyttää omaa autoa kuin julkista liikennettä.

Liikenneministeriössä pohditaan kiivaasti ovatko kaikki nykyiset yli 900 000 korvauksen saajaa siinä tilanteessa, että auto on heidän konkreettinen työväline.

– Kaikkia erilaisia säästökohteita pitää miettiä, kun ne tulevat maaliskuun kehysriiheen, liikenneministeri Merja Kyllösen erityisavustaja Jyri Kuusela sanoo MTV3 Uutisille.

– Korvauksen saajien suuri määrä on se, joka herättää kysymyksiä. Täytyy tutkia mistä kaikista ryhmistä on kysymys ja miten tämä joukko jakautuu, Kuusela toteaa.

Verovapaa "pendelöinti" tarkasteluun

Ministeriö ei ole vielä tarkentanut mitä ryhmää kilometrikorvausuudistus konkreettisesti koskisi.

– On tehtävä konkreettinen määritelmä auton käytöstä työvälineenä. Jos tähän puututaan asettamalla ryhmiä eri asemaan, niin silloin täytyy synnyttää myös rajauksia, Kuusela sanoo.

Useat ammatinharjoittajat ja pienyrittäjät ovat olleet erityisen huolissaan mahdollisesta kilometrikorvausuudistuksesta. Liikenneministeriön mukaan huoli on turha.

– Aikaisempien keskustelujen perusteella luulen, että tässä ryhmässä on vähiten syytä huoleen. Yrittäjiä ja ammatinharjoittajia, jotka siirtyvät paikasta toisen, ei varmasti tarkoiteta, Kuusela sanoo.

– Kyllä tässä nyt tarkoitetaan niitä "pendelöijiä", joilla auto ei ole ensisijainen työvälinen ja jotka siirtyvät isojen kaupunkialueiden laidoilta keskukseen ja liikkuvat alueella jossa on joukkoliikenne käytettävissä.

Verovapaita kilometrikorvauksia maksettiin verohallinnon mukaan 1,05 miljardia euroa 728 000 henkilölle vuonna 2010.

Lue myös:

    Uusimmat