Merirosvot myös suomalaisalusten uhkana

Myös suomalaisia kauppa-aluksia seilaa silloin tällöin merirosvouksesta tunnetun Afrikan sarven merialueella.

Neste Oilin tankkeri suomalaismiehistöineen matkasi pahamaineisen Adeninlahden läpi kaksi viikkoa sitten. Neste Oil Shippingin johtajan Erkki Kotirannan mukaan kyseessä oli yksi erillinen matka ja se sujui ongelmitta. Nyt alus jää Persianlahdelle.

Laivan vakuutuksia oli kuitenkin muutettu matkaa varten, ja miehistön työsopimuksissa oli erityisiä pykäliä. Osa maailman merialueista on todettu niin sanotuiksi sodanvaara-alueiksi, niiden joukkoon lasketaan myös merirosvouksen riivaamat vedet.

Kun laiva saapuu vaaralliselle alueelle, sen henkilökunta saa parempaa palkkaa.

- Perinteenä on, että merenkulkijoille, jotka ovat töissä henkensä uhalla maksetaan yleensä kaksinkertainen palkka. Siihen liittyy myös vakuutusturvan parantaminen, varsinkin omaisten kannalta. Jopa kolminkertaisia palkkoja on nähty, uhasta riippuen, kertoo Merimiesunionin puheenjohtaja Simo Zitting.

Somalian rannikon merirosvoalueella saattaa olla töissä erilaisilla laivoilla yksittäisiäkin suomalaisia merimiehiä.

- Varsinkin päällystöä on eri lippujen alla maailmalla ja voi olla jossakin laivassa siellä alueellakin, mutta mahdollisuus siihen on kohtuullisen pieni, Zitting sanoo.

Merimiesunionin mukaan suomalaisia varustamoita, joiden laivoja voisi liikkua Somalian rannikon läheisyydessä, on vain muutama. Neste Oilin lisäksi alueella vierailee silloin tällöin suomalaisia autonkuljetuslaivoja ja satunnainen rahtilaiva voi saada rahdin alueelta.

Suomalaisten merimiesten tiedetään joutuneen vuosien varrella tilanteisiin, joissa on jouduttu käsikähmään alukseen pyrkivien merirosvojen kanssa. Etenkin mukavuuslippulaivoilla välikohtaukset eivät ole harvinaisia.

Kansainvälisen tavan mukaan mahdollisessa merirosvoustilanteessa ei ruveta leikkimään sankaria, vaan yritetään selvitä hengissä ilman suurempia vahinkoja.

Somalian rannikoiden merirosvojen häikäilemättömyys on herättänyt pelkoa. Merirosvous on levinnyt nopeasti Somaliasta muualle Adeninlahdelle ja lähelle Keniaa.

Laivaliikennettä turvaamassa on Nato-aluksia ja muun muassa Venäjän sotalaivoja. EU aloittaa ensi kuussa oman operaationsa, jonka esikuntatehtävissä on mukana myös suomalaisia.

Lue myös:

    Uusimmat