Talvialennusmyynnit ovat alkaneet. Tällä kertaa alesta kannattaa etsiä ainakin saappaita ja mekkoja: ne ovat ammattilaisten mukaan muotia vielä pitkään.
Suomalaiset valmistautuvat parhaillaan uuteen vuoteen alennusmyyntikoreja penkoen. Tänä vuonna alen alkaminen ei ole ollut entisenkaltainen kertarysäys, sillä monessa kaupassa alennusmyynti on alkanut jo ennen joulua.
Stockmannin Helsingin tavaratalon naisten muotiosaston myyntipäällikkö Anneli Kopponen odottaa alesta tänä vuonna tavanomaisen vilkasta. Hän kertoo, että nopeimmin alennusmyynnissä käyvät perinteisesti kaupaksi kalliit merkkituotteet.
– Mitä kalliimpi tuote on, sen enemmän alennusprosentit tuntuvat. Liikkeellä ovat myös trendi-ihmiset. He hakevat rippeitä edellisen kauden muodista. Kaikkein vähiten alessa kiinnostaa niin sanottu perustavara.
Kopponen kertoo, että klassikkoja saatetaan säilöä takahuoneeseen myytäväksi normaalihinnalla myöhemmin. Useimmiten kaikki edellisen sesongin myymättömät tuotteet tulevat kuitenkin alennusmyyntiin.
Kyynärpäät ojossa aleen?
Alennusmyynneissä koetaan sekä onnistumisia että pettymyksiä. Joskus harmistus esimerkiksi siitä, että omaa kokoa ei löydy, purkautuu kiukustumisena.
Parikymmentä vuotta alalla työskennellyt muodin ammattilainen tietää, että huono käytös ja kyynärpäiden käyttö alessa ovat kuitenkin vähentyneet viime vuosina selvästi.
– Kaupankäynti on muuttanut luonnettaan valtavasti. Aiemmin tuotteita sai edullisesti vain alennusmyynnistä. Nykyään alennuksia on sesongin aikanakin. Ale ei siis ole enää niin iso asia. Sitä mukaa käytöskin on huomattavasti hillitympää. Liikkeellä ovat järkevät ihmiset, jotka tietävät, että alennusmyynnistä voi tehdä hyviä löytöjä.
Suomalaiset venäläisten jalanjäljillä
Suomeen saapuu lähipäivinä lähes sata tuhatta venäläistä viettämään uutta vuotta. Anneli Kopposen mukaan itäturistit ovat löytäneet Stockmannin alennusmyynnit jo vuosia sitten.
– Parina viime vuonna heitä on ollut tosi runsaasti. Tänä vuotena vuonna olemme varautuneet siihen, että heitä on vielä enemmän.
Venäläisiä Kopponen kehuu hyvin merkkitietoisiksi.
– Heillä on joitain suosikkimerkkejä, joita he tiedustelevat aina ensimmäisenä. Minusta tuntuu, että he ovat siinä suorastaan edelläkävijöitä. Pelkästään heitä varten emme kuitenkaan hanki mitään, vaan meille kotimainen kysyntä on kaikkein tärkein.
Kopposen mukaan myös suomaalinen asiakas on oppinut käyttämään merkkituotteita.
– Muutenkin toiveet alkavat onneksi olla aika yhtenäisiä. Esimerkiksi suomalaiset naiset uskaltavat olla nykyään naisen näköisiä eivätkä koe itseään hempsankeikaksi, vaikka on vähän pitsiä ja korkeata korkoa. Minusta se on erittäin positiivista.
Kevät tuo värikkään muodin
Stockmannin muoti on tällä hetkellä hyvin näyttävää ja venäläistäkin makua miellyttävää: on pitsiä, kiiltäviä pintoja, paljetteja, isoja kiviä ja röyhelöitä hihansuissa ja helmoissa.
Pitsin suosioon uskoo myös ranskalaisen trenditoimisto Promostylin agentti Veera Kanerva. Kevään muodista hän odottaa erityisesti värejä.
– Talven muoti on ollut aika synkkää, mustaa ja harmaata. Keväässä sen sijaan nähdään hyvin paljon värejä, pastellista ihan kirkkaisiin.
Muuten alennusmyynneistä kannattaa Kanervan mukaan etsiä muun muassa mekkoja.
– Muodissa on muutamia sellaisia asioita, jotka jatkuvat selvästi ensi kevääseen ja siitä pidemmällekin. Niistä ensimmäisinä tulevat mieleen erilaiset mekot ja tunikat. Mekkoja on hyvin monentyyppisiä, lyhempiä ja pidempiä, kapeampia ja leveämpiä.
Toisaalta keväällä nähdään paljon erilaisia kuoseja, esimerkiksi skottiruutua ja geometrisiä kuvioita. Myös erilaiset kukkakuosit kuuluvat useimmiten lähestyvään kesäkauteen.
Saappaat ovat tulleet jäädäkseen
Laukkupuolen kuuminta muotia on Veera Kanervan mukaan kirjekuorikoko.
– Maailmalla ja Suomessakin ovat näkyneet syksyn aikana paljon pienet kädessä kannettavat laukut, ja se muoti tulee jatkumaan.
Myös pitkävartisten saappaiden ja korkokenkien suosio jatkuu. Uusi ilmiö ovat kesäsaappaat!
– Kesäsaappaissa käytetään materiaalina puuvillaa ja muita kevyitä luonnonmateriaaleja. Tarjolla on myös muun muassa erilaisia brodeerattuja versioita. Muotitietoisin kuluttaja ostaa talvialesta korkeakorkoiset kengät. Toisaalta myös matalapohjaisten ballerinojen ja tennareiden voittokulku jatkuu.
Muutenkin muoti on juuri nyt varsin monipuolista. Ainakaan Kanerva ei suostu nimeämään mitään täysin epämuodikasta asiaa tämän hetken muodissa.
– Jokin saattaa näyttää siltä, että tätähän on jo nähty muutaman vuoden, mutta mikään ei ole varsinaisesti out. Muoti on nyt siinä mielessä armollista, että jokainen kyllä löytää sitä, mistä itse pitää ja missä viihtyy.
Psykologinen taantuma?
Vaikka monet kehityssuunnat ovat olleet ammattilaisten uumoiltavissa jo vuosia etukäteen, talouden taantuman syvyys on yllättänyt trendien haistelijat, myös Veera Kanervan.
– Syksyn aikana kuluttaminen on vähentynyt. Erityisesti pukeutumisen puolella ihmiset harkitsevat ehkä vähän tarkemmin ostoksiaan kuin ennen. Voisin kuvitella, että alennusmyynneistä tehdään sitten niitä ostoksia, jotka on jätetty syksyn aikana ostamatta. Tietenkin realistinen kannattaa olla, eli ei kannata hullaantua alennusmyynneistä. Toivottavasti ihmiset eivät kuitenkaan pelkää liikaa ja ymmärtävät, että kuluttaminen edesauttaa tilanteesta selviytymistä.
Stockmannin myyntipäällikkö Anneli Kopponen katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti.
– En usko taantuman vaikuttavan kovinkaan paljon. Uskon ja toivon, että se on pitkälti psykologinen asia. Minulla on sellainen näppituntuma, että ainakin alessa mennään ihan niin kuin edellisinäkin vuosina.