Massa lyttää ohitusten vaikeuttamisen

kuva: Ferrari
kuva: Ferrari
Julkaistu 22.06.2009 14:54(Päivitetty 22.06.2009 16:33)

F1-autoihin täksi vuodeksi tehtyjen aerodynamiikkamuutosten oli tarkoitus helpottaa ohittamista, mutta ohittaminen oli sunnuntaina Silverstonen radalla aivan yhtä vaikeaa kuin viime vuonna.

Autojen aerodynamiikan tuottamaa downforcea (autoa sen liikkuessa rataan painava voima) vähennettiin karsimalla autoista siipiä. Kiistanalainen tupladiffuusori, joka julistettiin alkukauden aikana sallituksi, toi kuitenkin takaisin menetetyn downforcen.

- FIA:n ideana oli vähentää downforcea autoista. Ja he tekivätkin niin. Mutta sitten he sallivat diffuusorin, ja kaikki palasivat suureen downforce-määrään. Siinä ei ole mitään järkeä, Massa puhisi Autosport.comin mukaan.

Massa asettuu sen sijaan puolustamaan jarrutusenergiaa kierrättävää KERS-laitetta, joka tuo 80 lisähevosvoimaa. Ferrari oli Silverstonen radalla ainoa KERSiä käyttänyt talli.

- Lähtöni oli erittäin hyvä, kiitos KERSin. Lähdin hyvin liikkeelle jo ilman KERSiä ja ohitin Fernandon. Kun sain käyttööni KERSin tehot, pystyin painamaan ja ohittamaan lisää autoja. KERS oli siis suuri apua - vaikkakin lähinnä vain lähdössä.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Britannia 2009