Markus Palttala viides Span Belcar-kisassa

(Kuva: Evers Media)
(Kuva: Evers Media)Evers Media
Julkaistu 04.10.2005 15:48

Markus Palttala ja Leo Van Sande jätettiin lopulta viidenneksi kauden toiseksi viimeisessä Belcar-sarjan osakilpailussa Spassa. Kilpailun puolivälin jälkeen pitkään kärjessä ajanut Palttala toi autonsa kuljettajanvaihtoon selvässä johdossa, mutta Van Sande joutui päästämään muutaman kanssakilpailijan edelleen turva-auton kerättyä ryhmän jälleen kasaan.

Kilpailun voitti jo neljännen kerran tällä kaudella Marc Goossensin johtama SRT:n Corvette, toiseksi ajoivat PSI:n Jos Menten ja Fred Bouvy ja kolmanneksi GLPK:n Bert Longin ja Bart Couwberghs. Pertti Kuismanen sijoittui kuudenneksi.

Palttala lähti kilpailuun neljännestä ruudusta ja muista poikkeavalla taktiikalla. PSI valitsi Palttalalle välikelin renkaat kuivuvalle radalle, kun kaikki muut kärkiautot starttasivat kuivan kelin renkailla. Tämä osoittautui virheeksi, sillä ensimmäisissä mutkissa johdossakin käynyt Palttala alkoi menettää sijoituksia jo ensimmäisen kierroksen täyttyessä ja joutui pistäytymään varikolla vaihtamassa renkaat.

- Rengasvalinta oli kauniisti sanottuna epäonnistunut ja oli lähellä, ettei koko kisa kaatunut siihen. Safety carin tultua radalle pääsin kuitenkin takaisin kärkikahinoihin, sillä kilpailun jälleen jatkuttua olin yhdeksäntenä ja näköetäisyydellä kärkeen. Tämän jälkeen laitoin kaiken peliin ja vaikka auto ei ollut lähelläkään täydellisissä säädöissä, onnistuin puristamaan johtopaikalle ja vielä vetämään mukavan keulan. Harmittavasti Leksa (Van Sande) ei pystynyt viimeisen turva-auton jälkeen puolustamaan paikkaansa ja menetimme mahdollisuuden kolmanteen sijaan, Pallttala kertoi.

Kilpailun tulokset eivät kuitenkaan selvinneet maaliintulojärjestyksen perusteella, vaan tilanteita selvitellään edelleen. Pertti Kuismanen sai kymmenen minuuttia ennen loppua stop and go -rangaistuksen jätettyään liian pitkän välin edellään ajaneeseen autoon letkan seuratessa turva-autoa. Kuismanen ei tullut rangaistustaan kärsimään, joten hänelle langetettiin minuutin aikasakko, joka pudotti Kuismasen kuudenneksi ja nosti Palttalan viidenneksi. Cowberghs oli ohittanut kanssakilpailijan keltaisten lippujen aikana ja sai tästä 30 sekunnin aikasakon. GLPK teki tästä kuitenkin vastalauseen ja asiaa käsitellään tällä hetkellä belgialaisen autoliiton kabineteissa.Tulokset ovat siis edelleen epäviralliset.

Belcar-sarjan viimeinen osakilpailu, Belcar Masters, ajetaan vajaan kolmen viikon kuluttua Zolderissa. Mestaruustaistelussa ovat vahvimmin mukana Goossensin Corvette ja Pendersin Porsche, sillä kolmantena ja neljäntenä olevilla suomalaiskuljettajilla on enää teoreettiset mahdollisuudet nousta kärkikaksikon ohi. Suomalaisten välillä ratkaistaneenkin sarjan pronssimitalin kohtalo. Myös PSI:n toinen auto on tässä kamppailussa mukana.

- Pistetilanne ei juuri muuttunut, sillä kärkikaksikko oli myös tuloksissa edellämme ja kolmantena majailevaa Kuismasta saavutimme vain kolmella pisteellä. Zolderissa koitamme puristaa podiumille ja toivon, että se riittäisi kolmen parhaan joukkoon myös sarjapisteissä. Tämä ei kuitenkaan ole enää omissa käsissämme, kertasi Palttala viikonlopun tapahtumia.

(MTV3)