Ranskalainen Sebastien Loeb johtaa Australian MM-rallia perjantain erikoiskokeiden jälkeen. Tommi Mäkinen on kymmenen erikoiskokeen jälkeen parhaana suomalaisena neljäntenä. Kilpailua pitkään johtanut Marcus Grönholm joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena. Ralli jatkuu lauantaina.
Grönholmin ajovirhe sattui kahdeksannella erikoiskokeella. Miehen Peugeot-auto lipsahti hitaassa neulansilmämutkassa ojan puolelle pahaan asentoon. Auton saaminen takaisin tielle kesti yli vartin. Yhdeksännen erikoiskokeen jälkeisellä huoltotauolla Grönholm keskeytti, koska oli jäänyt kärjestä liikaa.
-Sovittiin tallipäällikön kanssa, ettei ole syytä jatkaa kisaa. Urani naurettavin keskeytys, Grönholm sanoi.
-Oikealle ja ylämäkeen kääntyvässä, ykkösellä ajettavassa mutkassa auto jäi sutimaan ja valui noin viiden kilometrin tuntivauhdilla ojaan. Se jäi siihen seisomaan keula pystyssä, kuin kynttilä, kuten Timo Rautiainen totesi, Grönholm kertaili.
-Aluksi paikalla oli vain kameramies ja joku muu. Sitten siihen ilmaantui sen verran porukkaa, että saatiin auto tielle ja päästiin jatkamaan. Harmittava juttu. Kun sama paikka ajettiin eka kerran aamulla, ajoin sisäkurvista. Silloin ei ollut ongelmia, nyt siihen oli syöpynyt ura ja auton keula tökkäsi hiekkaan.
Grönholm oli torstain lyhyen yleisöerikoiskokeen jälkeen kymmenennellä sijalla. Tämän seurauksena inkoolainen joutui perjantaina auraajan paikalle sateen kastelemille sorateille. Grönholmia hankki kärkipaikan itselleen heti aamun alkajaisiksi rallin toisella erikoiskokeella ja piti sitä aina ulosajoonsa asti.
Grönholmin keskeytetttyä kilpailun kärkipaikan otti itselleen ranskalainen Citroen-kuljettaja Sebastien Loeb. Torstaina pohjat kellottanut norjalainen Petter Solberg on kisassa toisena vain nelisen sekuntia kärjestä jääneenä.
Solbergilla on riittänyt tapahtumia myös siviilielämässä. Viikko Suomen MM-rallin jälkeen mies meni naimisiin ruotsalaisen ralliautoilija Pernilla Walfridssonin kanssa ja pari vietti kuherruskuukautta Islannissa. Morsiamen setä Stig Olof Walfridsson on myös tunnettu rallipiireissä.
Grönholmin tallikaveri Richard Burns on kolmannella sijalla 39 sekunnin päässä kärjestä. Tallikaverukset taistelevat tosissaan sarjan henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta. Burnsilla on rallikauden kymmenestä osakilpailusta koossa yhteensä 49 pistettä, kun Grönholmilla on plakkarissa 11 pistettä vähemmän. Mikäli Burns onnistuu säilyttämään kolmannen sijansa hän kuittaa siitä kuusi pistettä lisää. Australian jälkeen MM-sarjaa ajetaan vielä neljä osakilpailua ja pisteitä jaetaan formulatyyliin: 10-8-6-5-4-3-2-1.
Burns tunnustikin huoltotauolla ennen EK10:n alkua, että hän tarkkailee kärkitaistelua hieman etäämmältä eikä lähde vaarantamaan suoritustaan liialla riskinottamisella.
- Yritämme kovasti huomenna, mutta Sebastien ja Petter menevät kovaa kärjessä. He ovat tehneet hyviä aikoja, heitä on vaikea tavoittaa, Burns näki kärkikamppailun tilanteen.
Tommi Mäkinen on kisassa parhaana suomalaisena neljäntenä. Mäkinen menetti aikaa pyörähdettyään kolmannella erikoiskokeella. Sittemmin auton ajettavuus oli hetken kateissa, kun iskunvaimentimien säätö päivän huollossa ei tuottanut toivottua tulosta. Iltapäivällä Mäkisen kiusaksi ilmaantuivat vielä ongelmat ohjauksen tehostimen kanssa.
Suomen MM-rallin voittanut Fordin Markko Märtin pystyi perjantaina yhteen pohja-aikaan ja on rallissa viidentenä 1.05 minuuttia kärjestä. Virolainen menetti aamulla puolisen minuuttia ajettuaan risteyksen pitkäksi ja pakiteltuaan takaisin tielle.
-Olin vielä viime vuonna minuuttien päässä kärkivauhdista, joten olen ihan tyytyväinen menooni, Märtin totesi päivän huoltotauolla.
Kärkikamppailun ohella mielenkiintoinen taistelu käydään myös Citroen-tallin kaksikon Espanjan Carlos Sainzin (kuudes) ja skotti Colin McRaen (seitsemäs) kesken. Tallikaksikon menoa kirittää kansainvälisen autoliitto FIA:n uudet säännöt koskien tallien kuljettajanimityksiä. Yksikään talli ei saa ensi kaudesta lähtien nimetä kisoihin enempää kuin kaksi kuljettajaa, jotka ovat kolmen viime vuoden aikana sijoittuneet palkintopallille. Citroenillä näitä kuljettajia on nyt kolme, mutta Sebastien Loebilla on valmiiksi sopimus ensi kaudeksi. Näin kaksi vanhaa mestaria Sainz ja McRae joutuvat taistelemaan keskenään toisesta kuljettajapaikasta. Citroen-talli on luvannut ilmoittaa ensi kauden kuljettajansa ennen seuraavaa Sanremon MM-rallia, joka ajetaan Italiassa lokakuun alussa.
Grönholmin Peugeot-tallikaveri Harri Rovanperä kärsi aamulla jarruongelmista, jotka tiputtivat miehen tuloslistalla perjantain päätteeksi kahdeksanneksi ja samalla kiinni viimeiseen MM-pisteeseen.
- Meillä oli pahoja jarruongelmia tänä aamuna. Jarrupoljin meni pehmeäksi heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Ja se vei tietysti luottamuksen ajosta, Rovanperä vahvisti.
Myös Ford-kuski Mikko Hirvosella oli vaikeuksia päästä vauhtiin aamulla, mutta päivän vanhetessa nuorukainen löysi vauhtinsa ja on kokonaistilanteessa 11. sijalla kolmisen minuuttia kärjen perässä.
- Oli vaikeaa löytää oikea rytmi kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle. Yritin vain selvitä ja olinkin yllättynyt hyvistä ajoistani. En pidä märistä olosuhteista, kuivempi keli on minulle parempi, Hirvonen näki.
Australian MM-ralli, tilanne EK10/24:n jälkeen:
1. Sebastien Loeb Citroen 1.23.52,4
2. Petter Solberg Subaru +3,9
3. Richard Burns Peugeot +39,1
4. Tommi Mäkinen Subaru +1.00,2
5. Markko Märtin Ford +1.05,0
6. Carlos Sainz Citroen +1.12,6
7. Colin McRae Citroen +1.25,0
8. Harri Rovanperä Peugeot +1.52,9
9. Freddy Loix Hyundai +2.41,6
10. Didier Auriol Skoda +2.52,7
11. Mikko Hirvonen Ford +3.00,4
12. Francois Duval Ford +3.01,0
13. Armin Schwarz Hyundai +4.32,4
14. Toni Gardemeister Skoda +4.40,7
Ralli jatkuu lauantaina. Seuraamme rallin etenemistä.
Australian MM-ralli, keskeyttäneet:
EK9 Marcus Grönholm Peugeot Kokonaisaika täyttyi
(MTV3)
Lue myös:
Keskeyttänyt Grönholm: Typerä virhe ja mestaruus meni