Mainos

"Liittymän vaihdon viivästyessä oikeus korvauksiin"

Kuluttaja-asiamies sanoo, että kuluttajilla voi olla matkapuhelinliittymän viivästymistapauksissa oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan asiakkaalla on oikeus purkaa matkapuhelinliittymäsopimus, jos viivästys liittymän toimittamisessa on olennainen. Kuluttajilla voi viivästystapauksessa olla oikeus myös hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen, Kuluttajavirastosta kerrottiin.

Vahingonkorvauksia voi saada myös esimerkiksi asian selvittelyn aiheuttamista puhelinkuluista. Kuluttajasuojalain mukaan operaattori voi joutua korvaamaan myös muita mahdollisia vahinkoja, kuten uuden korvaavan liittymän avausmaksun tai hinnaneron liittymien käyttökustannuksista uuden liittymän toimimattomuusajalta.

Kuluttaja-asiamiehelle on tullut runsaasti tiedusteluja kuluttajan oikeuksista numeron siirron viivästyessä. Kuluttaja-asiamies on lähettänyt matkapuhelinoperaattoreille kannanoton asiaan liittyen.

Irtisanomisaika 2 viikkoa

Kuluttaja-asiamiehen mukaan liittymästä ei saa periä avaus- tai kuukausimaksua, jos sopimus puretaan ennen kuin liittymä on toiminnassa. Jos liittymä on kalenterikuukaudessa pois käytöstä verkkovian vuoksi yli 48 tuntia, voi kuluttaja vaatia liittymän perusmaksun hyvittämistä viestintämarkkinalain nojalla.

Liittymän vaihdon viivästyessä kuluttajalla voi kuluttajasuojalain nojalla olla oikeus hinnanalennukseen myös alle 48 tunnin käyttökatkoksista. Oikeus hinnanalennukseen on myös silloin, kun liittymä toimii vain osittain. Kuluttajalla on aina oikeus sopimuksen irtisanomiseen eikä rtisanomista tarvitse perustella. Irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

Operaattorin vaihtaminen ilman matkapuhelinnumeron vaihtumista on ollut mahdollista heinäkuusta.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.