Suomen noin 4,3 miljoonasta matkapuhelinasiakkaasta käydään kiivasta kilpailua. Numeronsiirrettävyyden myötä liittymämarkkinoille pyrkii runsaasti uudenlaisia yrittäjiä.
Sedu Koskinen haluaa tulevaisuudessa tarjota ravintoloidensa kanta-asiakkaille oman kännykkäliittymän.
- Onhan se ajatus pitkään muhinut, ei meitä kiinnosta olla pelkäästään ravintola ravintoloiden joukossa vaan haluamme myös brändätä, koska tämähän on elämysbisnestä, Koskinen pohtii.
Koskisen kanta-asiakasrekisterissä on jo kymmeniätuhansia nimiä. Yhteistyössä jonkin operaattorin kanssa tuotettu liittymä toimisikin eräänlaisena kanta-asiakaskorttina, jolla voisi saada palveluja.
Aikaisemmin vain telemaailmaan keskittyvät firmat ovat olleet kiinnostuneita operaattoribisneksestä. Tilanne on muuttunut.
- Kyllä liikkeellä on yrityksiä, jotka eivät ole aikaisemmin olleet tässä telebisneksessä mukana, mutta ovat ehkä muuten olleet näkyvässä asemassa markkinoilla, kertoo palvelujohtaja Jyrki Nummela Suomen 2G Oy:stä.
Jokin aika sitten katukuvaan ilmestyi esimerkiksi Hese-liittymä, joka on tehty yhteistyössä Saunalahden kanssa.
Uusien yrittäjien markkinoilletuloa on helpottanut heinäkuussa voimaan tullut laki numeronsiirrettävyydestä.
Tämän syksyn satoon kuuluu myös uusia palveluoperaattoreita. Nämä operaattorit vuokraavat jo olemassaolevilta verkko-operaattoreilta kapasiteettia.
Verkostomarkkinointiin bisneksensä perustavat ulkomaalaiset palveluoperaattorit, ACN, Terraflex ja PGFree ovat ilmoittaneet aloittavansa toimintansa piakkoin. Ja lisää toimijoita on varmasti odotettavissa.
(MTV3)
(Kymmenen uutiset 21.10.2003).