Liittymämarkkinat houkuttelevat uudenlaisia kilpailijoita

Suomen noin 4,3 miljoonasta matkapuhelinasiakkaasta käydään kiivasta kilpailua. Numeronsiirrettävyyden myötä liittymämarkkinoille pyrkii runsaasti uudenlaisia yrittäjiä.

Sedu Koskinen haluaa tulevaisuudessa tarjota ravintoloidensa kanta-asiakkaille oman kännykkäliittymän.

- Onhan se ajatus pitkään muhinut, ei meitä kiinnosta olla pelkäästään ravintola ravintoloiden joukossa vaan haluamme myös brändätä, koska tämähän on elämysbisnestä, Koskinen pohtii.

Koskisen kanta-asiakasrekisterissä on jo kymmeniätuhansia nimiä. Yhteistyössä jonkin operaattorin kanssa tuotettu liittymä toimisikin eräänlaisena kanta-asiakaskorttina, jolla voisi saada palveluja.

Aikaisemmin vain telemaailmaan keskittyvät firmat ovat olleet kiinnostuneita operaattoribisneksestä. Tilanne on muuttunut.

- Kyllä liikkeellä on yrityksiä, jotka eivät ole aikaisemmin olleet tässä telebisneksessä mukana, mutta ovat ehkä muuten olleet näkyvässä asemassa markkinoilla, kertoo palvelujohtaja Jyrki Nummela Suomen 2G Oy:stä.

Jokin aika sitten katukuvaan ilmestyi esimerkiksi Hese-liittymä, joka on tehty yhteistyössä Saunalahden kanssa.

Uusien yrittäjien markkinoilletuloa on helpottanut heinäkuussa voimaan tullut laki numeronsiirrettävyydestä.

Tämän syksyn satoon kuuluu myös uusia palveluoperaattoreita. Nämä operaattorit vuokraavat jo olemassaolevilta verkko-operaattoreilta kapasiteettia.

Verkostomarkkinointiin bisneksensä perustavat ulkomaalaiset palveluoperaattorit, ACN, Terraflex ja PGFree ovat ilmoittaneet aloittavansa toimintansa piakkoin. Ja lisää toimijoita on varmasti odotettavissa.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 21.10.2003).

Lue myös:

    Uusimmat