Lehtimyynti kertoo trendit: Sisustaminen ja puutarhanhoito nousussa

Lehtipiste K-Supermarket Jättijako Helsingissä: asiakas tutustumassa lehtivalikoimaan.
Lehtipiste K-Supermarket Jättijako Helsingissä: asiakas tutustumassa lehtivalikoimaan.Lehtikuva.
Julkaistu 19.01.2011 10:00(Päivitetty 21.01.2011 08:53)
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Jos lehtien irtonumerojen ostomääristä voi päätellä sen, mikä suomalaisia kiinnostaa, tyylipoliisit voivat huokaista helpotuksesta: suomalaiset ostavat entistä innokkaammin sisustamiseen ja puutarhanhoitoon liittyviä painotuotteita.

Tuoreet tilastot kertovat, että aihealueeseen liittyviä lehtiä myytiin viime vuonna peräti 12,1 % enemmän kuin edellisvuonna. Alan myydyin lehti oli Koti ja keittiö. Kakkosena oli Maalaisunelma.

Viime vuosi ei tosin ollut ainutlaatuinen näiden lehtien myynnissä. Rautakirja Oy Lehtipisteen kaupallisten toimintojen johtaja Marjut Rajala kertoo, että asumisesta ja puutarhanhoidosta kertovien lehtien myynti on kehittynyt positiivisesti jo toistakymmentä vuotta.

Me Naiset nousussa

Niin kappalemäärillä kuin euroillakin mitaten Suomen suosituimpia lehtiä ovat edelleen naistenlehdet. Niiden myynti kasvoi viime vuonna reilut 6 prosenttia. Ryhmän myydyimpänä jatkoi Me Naiset. Myös Prinsessa Victorian häistä tehdyt kertajulkaisut menestyivät hyvin. Uutuuksista myydyin oli Elle Asusteet.

Aikakauslehtien toiseksi suurin ryhmä oli yleisaikakauslehdet. Niiden kokonaismyynti laski 1,4 prosenttia. Kärkipaikkoja pitävät 7 Päivää ja Seura kuitenkin kasvattivat myyntiään.

Neljänneksi myydyin ryhmä oli ristikot, joiden myynti kasvoi 2,9 prosenttia.

Liitteet piristivät sanomalehtimyyntiä

Marjut Rajalan mukaan sanomalehdilläkin menee tällä hetkellä mukavasti, vaikka netti on houkutellut lukijoita entistä enemmän. Iltapäivälehtien myynnin kasvua edesauttoivat viime vuonna menestyksekkäät liitteet.

– Myydyimmistä sanomalehdistä leijonanosa on iltapäivälehtiä. Niiden nettitarjonta kasvaa tällä hetkellä hyvin voimakkaasti, ja niitä myytiin kappalemäärinä viime vuonna 2,5 % vähemmän kuin edellisvuonna. Euromääräinen kasvu oli silti 1,3 %, eli viime vuoden menestykseen voidaan olla hyvin tyytyväisiä.

Aamulehtiä ostetaan irtonumeroina perinteisesti iltapäivälehtiä huomattavasti vähemmän. Niiden myynti kuitenkin kasvoi viime vuonna euroissa mitaten 2,6 %.

Ulkomaisten sanomalehtien myynti laski 2 %. Myyntiä heikensivät lentoliikenteen katkot ja myöhästymiset, jotka johtuivat Islannin tuhkapilvestä, lakoista ja lumisateista.

Aku Ankan taskukirja päälliköi kirjamyyntiä

Lehtipisteiden kirjahyllyistä ostetaan tätä nykyä erityisesti sarjakuva-albumeita ja taskukirjoja. Myydyimpiä sarjakuvakirjoja ovat Aku Ankan taskukirjat.

Pokkareiden myynti kasvoi viime vuonna peräti 17 prosenttia. Syykin on selvä: niiden tarjonta on lisääntynyt huomattavasti.

Leipää, maitoa ja lehtiä

Suurimmissa hypermarketeissa on myynnissä jopa tuhat erilaista lehteä. Niissä ja muissa ruokakaupoissa myös myydään Marjut Rajalan mukaan suurin osa lehdistä.

– Liki 69 % irtonumeromarkkinasta tehdään nykyään ruokakauppojen kautta. Lähes seitsemän lehteä kymmenestä ostetaan lähikapasta, marketista tai hypermarketista, joissa tehdään muutkin päivittäiset hankinnat. Loput ostetaan sitten kioskeista, huoltoasemilta ja erikoislehtipisteistä.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa