Lauantai raaka päivä Akropolis-rallissa

Mikko Hirvonen, kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Mikko Hirvonen, kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
Julkaistu 29.05.2008 08:36

Perjantain erikoiskokeiden vauhti näyttää Mikko Hirvoselle, millaiset mahdollisuudet hänellä on taistella Kreikan Akropolis-rallin voitosta.

Ford-kuljettaja johtaa kolmella pisteellä MM-sarjaa ennen Sebastien Loebiä ja on siten ensimmäisenä autona reitillä kisan avausetapilla.

- Kaikki menevät perjantaina kaasu pohjassa. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko turpiin kuten Sardiniassa vai hävitäänkö ollenkaan, Hirvonen sanoo.

Akropolis-rallin soratiet ovat kovapohjaisia ja kivisiä. Tien pinnalla on kärkiautoa hidastavaa irtisoraa. Auton jäähdytyksen, kuljettajien ja renkaiden kiusana on myös ankara helle.

- Nuotituksen aikana lämpöä oli 35 astetta. Toivottavasti keli viilenee, kuten on ennustettu, se helpottaisi renkaiden elämää, toista tehdas-Fordia kuskaava Jari-Matti Latvala sanoo.

Perjantaina Hirvonen puhdistaa ajouraa irtosorasta toisena ajavalle kisan suosikille, Loebille. Ranskalainen oli viime vuonna toinen ja voitti kisan 2005. Hän takanaan tulevat MM-kolmonen Chris Atkinson uudella Subarulla, ja Latvala, jonka nousu kisan johtoon perjantaina ei olisi yllätys.

- Perjantaina täytyy yrittää mennä sen minkä pääsee ja miettiä sitten lauantain taktiikka menestyksen perusteella, Latvala sanoo.

Lauantai on raaka päivä

Mielenkiintoista on nähdä myös kahdeksantena autona reitille ampaisevan Petter Solbergin vauhti. Norjalainen voitti kisan vuonna 2004 ja viihtyy Kreikan ankarilla teillä. Nyt hänelläkin on käytössä Subarun uusi WRC-ajokki, joka debytoi viikonvaihteessa MM-sarjassa.

Lauantain karu ja kivinen etappi on kuljettajien ykköshuoli. Viime vuonna renkaita syönyt 48 kilometrin ek on jaettu 32,16 ja 16,60 kilometrin pätkiin, joita seuraa 10,80 kilometrin ek ennen huoltoa. Koko paketti ajetaan lauantaina kahdesti.

- Perjantain pätkät ovat hyväkuntoisia, mutta lauantai on raaka päivä, Hirvonen summaa.

Samaa mieltä on kakkoskuljettaja Jarmo Lehtinen.

- Viime vuonna sen 48 km:n ek:n jälkeen renkaat olivat loppu, mutta pätkän jälkeen oli huolto. Nyt pitää ajaa kuudella renkaalla (autossa on kaksi vararengasta) kahteen osan pätkitty pitkä ek ja siihen päälle yksi ek ennen huoltoa. Siinä voi olla ratkaisun paikka, Lehtinen arvioi.

Latvala: Peräpää ei luistele

Kauden mittaan kolme palkintosijaa ajanut Latvala voi taistella voitosta Akropolis-rallissa, jos ajo sujuu ja rengasrikkoja ei tule. Auto on Latvalan mukaan kilpailukykyinen.

- Nyt ajetaan samoilla säädöillä kun Sardiniassa, joten peräpään pidon kanssa ei pitäisi olla niitä ongelmia, joita Jordaniassa oli, vaikka olosuhteet ovat samantapaiset, Latvala sanoo.

Toni Gardemeister tavoittelee Kreikassa maalia. Teknisten murheiden kiusaaman alkukauden jälkeen Suzuki-talli haluaa autot maaliin.

- Ei ihan hiljaa ajeta, mutta viimeistä riskiäkään ei oteta, Gardemeister sanoo.

Gardemeisterin paras sijoitus tältä kaudelta on Ruotsin rallin seitsemäs sija.

- Autossa on jotakin uusia osia ja tunnelma tallissa mekatsujen ja kuljettajien kesken hyvä.

Akropolis-ralli päättyy sunnuntaina.

(MTV3-STT)