Kurskin nosto onnistui

Sukellusvene Kursk on matkalla kohti Murmanskia.

Kurskista on löytynyt lisää ruumiita

Ydinsukellusvene Kurskin nosto Barentsinmeren pohjasta onnistui tänään paremmin kuin odotettiin, mutta hinaus kohti Murmanskia alkoi vaikeasti. Silti vara-amiraali Mihail Motsak, joka johtaa nostotöitä venäläisten puolelta, arveli, että Kursk on keskiviikkona puolilta päivin Rosljakovon kuivatelakalla noin 10 kilometrin päässä Murmanskista.

Kun kaikki valmistelutyöt oli eilisiltana tehty, Kurskin yläpuolella ankkurissa oleva proomu Giant-4 alkoi nostaa yli sadan metrin syvyydessä olevaa 18 000 tonnia painavaa alusta ylös. Se irtosi pohjasta kello 2.55 Suomen aikaa. Sen jälkeen nosto sujui varsin ripeästi.

Puolen päivän aikaan tänään Kursk oli jo 70 metriä pohjasta ja Giant-4 alkoi liikkua hitaasti kohti Murmanskia. Samalla nostoa jatkettiin. Kohti Murmanskia lähdettiin hyvin nopeasti, koska Barentsinmerelle luvattiin uutta myrskyä. Proomu oli kuitenkin välillä pysäytettävä, sillä Kursk piti sitoa siihen tiukasti kiinni.

Kurskin kiinnittäminen venyi kuitenkin aallokon vuoksi ja vasta illan suussa kaikki oli valmista hinaukseen. Aallokon takia ei käytetä suorinta reittiä, vaan Giant-4 ja Kursk hinataan aluksi kohti rannikkoa ja sitten Murmanskin lahdelle.

Alussa vaikeaa

Kurskin noston valmistelutyöt eivät ole sujuneet täysin suunnitelmien mukaan. Noston piti käynnistyä jo syyskuun puolivälissä. Vaikeuksia oli kuitenkin vaijereiden kiinnittämisessä Kurskin runkoon. Myös kova tuuli keskeytti välillä valmistelutyöt. Viikko sitten uskottiin, että nostoon päästään viime viikon lopulla, mutta vasta eilen kaikki oli valmista. Noston sujumista proomulla seuranneet kokivat jännittävän hetken, kun vaijerit kiristyivät ja hetken kuluttua valtava sukellusvene kääntyi hieman ja alkoi hitaasti nousta. Säteilymittaukset osoittivat, ettei syytä huoleen ole ja niin sukellusvene nousi noin kymmenen metrin tuntivauhtia meren pintaa kohti.

Riskit eivät ole ohi

Vaikka nosto meren pohjasta onnistui hyvin, riskejä on vielä aluksen hinauksen ja telakalle noston aikana. Kurskin keskiosassa on kaksi ydinreaktoria, jotka sammuivat heti onnettomuuden sattuessa. Keskiosassa on myös ohjuksia. Aluksen keulassa olleet torpedot jäivät onnettomuuspaikalle koko keularakennelman kanssa. Keula sahattiin turvallisuussyistä irti muusta aluksesta. Se on määrä nostaa vuoden kuluttua venäläisvoimin. Rosljakovossa Kursk nostetaan kahden suuren ponttonin avulla kuivatelakalle. Ponttonit rakennettiin erityisesti Kurskin nostoa varten.

Tutkimukset käynnistyvät

Kun Kursk on nostettu telakalle, jatketaan onnettomuuden syiden tutkimuksia. Aluksella on vielä 106 ruumista, joiden tunnistaminen on ensimmäisiä tehtäviä. Viime vuoden sukelluksissa nostettiin jo 12 miehen ruumiit.

Venäjän viranomaiset uskovat saavansa hylkyä tutkimalla selville onnettomuuden todellisen syyn. Nyt tiedetään, että keulassa räjähti torpedoja, mutta niiden räjähtämisen syy on vielä epäselvä. Koska torpedot jätettiin nyt toistaiseksi meren pohjaan, syiden selvittely jatkuu ilmeisesti vuosia.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat