Kossun myynti alkaa Yhdysvalloissa

Koskenkorva Viinan myynti alkaa Yhdysvalloissa vappuna.

- Alkuvaiheessa juoma lanseerataan osavaltioihin, jossa asuu paljon suomalaisia, kertoo Kossu-projektin vetäjä, Atlantic Brandsin kaupallinen johtaja Tom Venho Radio Novan haastattelussa.

Amerikkalaisille Koskenkorva on brändinä täysin tuntematon.

- Lanseerauksen toisessa vaiheessa mukaan tuodaan miksologit, eli baarimestarit , jotka ovat kehittäneet drinkkien rakentamisesta taidetta. He kehittelevät täysin uusia juomayhdistelmiä ja makukomponentteja. Koskenkorva ei sen jälkeen ole enää karvalakkijuoma.

Venhon mukaan Koskenkorvaa myydäänkin Yhdysvalloissa hintavana premium-tuotteena. Juomaa saa litran pullossa ja kahden desin taskumatissa. Etiketissä on Suomen lippu ja alkuperäinen Lasse Linnanmäen piirtämä Pohjanmaan latomaisema.

Koskenkorvaa on yritetty tuoda aiemminkin Yhdysvaltain markkinoille, mutta lain mukaan USA:ssa kaupattavan vodkan on oltava alkoholipitoisuudeltaan vähintään 40-prosenttista. Koskenkorvassa alkoholia on 38 prosenttia.

- Koskenkorva ei saanut tuontilupaa vodkana. Sitten maahantuoja, Atlantic Brandsin talousjohtaja Jukka Pylkkänen keksi, että jos Kossulle keksittäisiin ihan oma kategoriansa. Se naula veti. Koskenkorva luokiteltiin termillä "spirits distilled from grain", eli viljasta tislattu alkoholi. Sellaisena se läpäisi Yhdysvaltain ruoka- ja lääkevirasto FDA:n ja alkoholi-, tupakka- ja tuliasevirasto ATF:n seulat, Venho sanoo.

Ensimmäinen 8 000 pulloa sisältävä kontillinen Koskenkovaa saapuu Miamin satamaan pääsiäisen alla. Tämän vuoden myyntitavoite on 40 000 pulloa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat