Englanti 1949. Ohjaus: Carol Reed. Käsikirjoitus: Graham Greene, Alexander Gorda (sekä kreditoimattomina Carol Reed, Orson Welles). Kuvaus: Robert Krasker. Leikkaus: Oswald Hafenrichter. Musiikki: Anton Karas. Tuotanto: Carol Reed, Alexander Korda, David O. Selznick. Pääosissa: Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Tevor Howard. Kesto: n. 104 min.
Englantilaisohjaaja Carol Reed antoi vastauksensa Hollywoodin mestaroimalle 40-luvulla kukoistaneelle nk. mustalle elokuvalle (film noire) elokuvallaan Kolmas mies. Kaikkien aikojen parhaiden trillereiden joukkoon nostettu teos onkin äärimmäisen tehokas ja sekoittaa mystiseen rikosjuoneensa dokumentaarisia elementtejä ja tuulahduksia sodanjälkeisestä Euroopasta. Kolmas mies on myös oivallinen oppitunti elokuvallisten jännitteiden luomisessa, dynaamisessa leikkauksessa, valon ja varjon käytössä sekä dialogin toimivuudessa.
Alkuperäistekstin nyt restauroituna versiona esitettävään elokuvaan on kirjoittanut kirjailija Graman Greene. Tarina kertoo amerikkalaisesta roskakirjailija Holly Martinsista (Cotten), joka on tullut sodan kappaleiksi repimään Wieniin ystävänsä Harry Limen (Welles) kutsumana. Miestä kuitenkin odottaa tyrmistyttävä tieto Limen kuolemasta. Lime on jäänyt auton alle ja hautajaiset ovat juuri alkamassa. Martins ei kuitenkaan suostu nielemään uutista ystävänsä kuolemasta, vaan alkaa selvittää onnettomuuteen johtaneita tapahtumia ja ihastuu samalla Harryn ystävättäreen Annaan (Valli).
Kolmannesta miehestä nousee heti esille näin kolmannen vuosituhannen näkökulmasta sen äärimmäisen näkemyksellinen ja taidokas kuvaus. Robert Krasker on antanut kameransa hyväillä sodan ruhjomaa Wieniä ja rakentaa näihin sodan muovaamiin lavasteisiin upeata valon ja varjon leikkiä, joka pitää otteessaan raudanlujasti. Äärimmäisen kulkevaa on myös Reedin ohjaus, jossa myös elokuvan mainiosti toimiva dialogi tulee hienosti esille. Vaikka kyseessä on varsin suoraviivainen dekkarijuoni, on Greene ja toinen käsikirjoittaja Alexander Korda sekä vielä taustalla häärineet Reed ja Welles pystyneet luomaan puhuttuun tekstiin upeita nyansseja ja suorastaan unohtumattomia hetkiä. Taatusti mieleen jää myös Anton Karasin sitramusiikki, joka on tuon ajan jännärille erittäin epätavanomaista, mutta täyttää tarkoituksensa tehokkaasti.
Näyttelijät tekevät hienoa työtä. Joseph Cotten levittelee sumeilematta amerikkalaista arroganttisuutta ympärilleen, mutta löytää samalla roskakirjailijan henkilöhahmostaan syvyyttä ja lopulta myös moraalisen selkärangan. Alida Valli on laskelmoidun etäinen ja viileä, mikä lopulta riipii suorastaan selkäpiitä leffan kuuluisassa loppukohtauksessa. Brittiläistä poliisiupseeria esittävä Trevor Howard on väsymätön oikeuden puolustaja ja suorastaan petomainen rikollisjahdissaan. Sokerina pohjalla tulee tietenkin Orson Welles, jonka ilmestymistä saadaan odotella elokuvassa pitkä tovi, mutta joka hurmaa vastustamattomalla magiikallaan.
Kolmas mies on yksi elokuvahistorian merkkipaaluista, taitavien tekijöiden oivallisen yhteistyön hedelmä. Se on jännittävä, viihdyttävä ja mielenkiintoinen. Se on kaikkea mikä edesauttaa kokemaan upean elokuvaelämyksen.
Teksti: Jari Rantala
Kuva: Cinema Mondo