Kippari-lehti: E10-bensiini myrkkyä veneilyssä

Keskustelu E10-bensiinin käytöstä auton moottoria pienemmissä laitteissa kuumenee kevään edetessä. Suomen laajalevikkisin moottoriveneilylehti Kippari kirjoittaa uusimmassa numerossaan, että E10 kannattaa veneiden moottoreissa unohtaa kokonaan.

Kipparin mukaan suomalaiset asiantuntijat, jopa käytännössä lähes kaiken polttoaineen Suomessa valmistava Neste suosittelee veneilijöille ensi kesänä vain 98 E5 -polttoainetta, eikä uutta 10 prosenttia etanolia sisältävää 95 E10 -bensiiniä. Todennäköisesti venejakeluasemille uutta polttoainetta ei edes tule myyntiin.

Suurin syy tähän on se, että 10 prosenttia etanolia sisältävän polttoaineen todellisia vaikutuksia veneilykäytössä ei tunneta riittävästi.

Lehden mukaan E10 -bensiinin käyttö on periaatteessa turvallista ja oletettavasti suhteellisen harmitonta vain pienessä osassa veneitä ja moottoreita. Tällaisia ovat uudemmat nelitahtiset ja kaksitahtiset moottorit, joista nelitahtisissa on polttoaineensuihkutusjärjestelmä ja kaksitahtisissa polttoaineen suorasuihkutus palotilaan.

Moottori ei kaikkein herkin uudelle polttoaineelle

Suurin osa moottoreista kyllä käy uudella polttoaineella. Bensiini ei kuitenkaan ole ongelma niinkään moottoreille - kaksitahtisia lukuun ottamatta - kuin veneen muille polttoainejärjestelmille, tankille, letkuille, liittimille, tiivisteille ja moottoriin kuulumattomille siirtopumpuille.

Alkoholilla, jota etanolikin siis on, on voimakkaasti pesevä vaikutus moottorin sisällä ja samalla alkoholi sitoo itseensä vettä. Alkoholi on myös voimakas liuotin, joka muodostaa bensiinin ja bensiinin lisäaineiden kanssa erilaisia yhdisteitä, joiden vaikutuksia esimerkiksi kumiosille ei Euroopassa ole tutkittu.

Venevalmistajien suosituksen E10-bensan välttämisestä ovat antaneet Yamarin ja Buster.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat