Kiinan GP:n aika-ajon lehdistötilaisuus: Kimi uskoo bensamäärissä olevan eroja

Paikalla aika-ajon kolme nopeinta kuljettajaa Lewis Hamilton (LH), Kimi Räikkönen (KR) ja Felipe Massa (FM).

Kysymys: Lewis, minkälainen viikonloppu on ollut?

LH: Viikonlopun aikana tunteet ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Meillä oli Fujissa hieno viikonloppu. Saavuttuani tänne torstaina sain kuitenkin kuulla, että ajoani turva-autojakson aikana tutkitaan syystä tai toisesta. Olin lähes varma siitä, että saisin rangaistuksen. Tallin tuella pääsimme kuitenkin pälkähästä. Eilen ajaminen ei ollut helppoa, kun mielessä pyöri koko ajan, saanko pitää pisteeni. FIA teki kuitenkin illalla hyvän päätöksen. Aamulla emme vielä olleet näiden kahden miehen ja Fernandon vauhdissa. Ajoin täällä ensimmäistä kertaa, joten minulla oli vielä opeteltavaa. Tiesin että pienellä yrittämisellä voisin pystyä paalupaikkaan.

Kysymys: Lewis, Ferrareiden veikkailtiin olevan täällä vahvempia.

LH: Uskoin siihen, että pärjäisimme Ferrareille, vaikka täällä onkin muutama nopea mutka, jotka näyttävät sopivan heidän autolleen hyvin. Pidemmissä ajovedoissa heidän renkaansa ovat myös toimineet paremmin. Yhdellä kierroksella olemme yhtä nopeita tai jopa vähän nopeampia. Ennen aika-ajon kolmatta osiota emme tienneet, toimiiko kova vai pehmeä seos paremmin. Siksi ajoin ensimmäisen nopean kierroksen kovemmalla seoksella. Sen jälkeen päätimme ottaa riskin. Auto toimi viimeisellä nopealla kierroksella hyvin.

Kysymys: Lewis, ehdit lämmittämään renkaat hyvin viimeiselle kierrokselle.

LH: Yleensä olen saavuttanut paalupaikan aivan aika-ajon viimeisillä hetkillä. Nyt lähdin radalle hieman aikaisemmin, joten minulla oli aikaa valmistautua kierrokseen rauhassa.

Kysymys: Kimi, miten aika-ajot sujuivat?

KR: Ihan ok. Olimme hyvässä vauhdissa jo eilen ja tänä aamuna. Aika-ajon kahden ensimmäisen osion aikojen perusteella autojen bensamäärät eroavat toisistaan. Olen erittäin tyytyväinen autoon ja uskon sen toimivan hyvin kaikenlaisissa sääolosuhteissa.

Kysymys: Kimi, odotettavissa voi olla sateinen Kiinan GP.

KR: Viimeksi ajoimme täällä sadekisan. Silloin olosuhteet eivät olleet niin huonot kuin Fujissa, vaan näkyvyys oli paljon parempi. Riippuu tietysti siitä, miten kovaa sataa, jos sataa. Kaikkien olosuhteiden pitäisi kuitenkin sopia meille.

Kysymys: Felipe, mitä tuumit aika-ajosta?

FM: Tein todella hyvän kierroksen ensimmäisellä yrittämällä. Toisella kierroksella menetin auton hallinnan. Olisin toki pystynyt taistelemaan kärkipaikasta, sillä auto oli hyvä. Tulin mutkaan 11 liian kovaa ja aggressiivisesti, ja auton perä lähti alta. Kierros viimeisellä rengassarjalla ei ollut lainkaan hyvä. Kärkikolmikosta on kuitenkin hyvä lähteä kisaan. Jos huomenna sataa, kisasta tulee melkein arpapeliä kuten aina. Yritetään saada huomiseksi säädöt kuntoon sateelle ja kuivalle.

Kysymys: Felipe, mikä meni pieleen viimeisellä kierroksella?

FM: Kärjessä on niin tasaista, että aika-ajossa on ajettava äärirajoilla ja otettava riskejä. Joskus ne onnistuvat, joskus eivät. Auton säädöissä ei ollut mitään vikaa.

Kysymys: Lewis, miten valmistaudut huomiseen kisaan?

LH: Minua ei erityisemmin haittaa, jos sataa. Fujin kokemus antaa paljon itseluottamusta, vaikka olin toki ajanut sateella aiemmin. Meillä on paras paikka lähteä kisaan ja olen optimistinen. Meillä on hyvä auto ja tiedän tallin tekevän hyvää työtä. Itse lähden kisaan samalla asenteella kuin aina ennenkin. Haluan voittaa ja tehdä tallille hyvää työtä. Jos onnistun siinä, huomisesta voi tulla hieno päivä meille. Pidetään sormet ristissä.

Räikkösen suomenkielinen osuus:
No ihan hyvä viikonloppu ollut. Ei ole ollut mitään suurempia ongelmia. Ohjaustehostin hajosi aamulla, mutta muuten auto on ollut hyvä. Aika-ajossa oli hyvä vauhti. Luultavasti aika paljon erilaisilla bensamäärillä autot ovat liikenteessä. Uskoisin että meillä on hyvä auto. On sitten sade tai kuiva keli, niin meillä ei pitäisi olla mitään ongelmia.

Massan portugalinkielinen osuus:
Aika-ajo oli vaikea, sillä erot kärjessä ovat todella pieniä. Onnistuin tekemään erinomaisen kierroksen ensimmäisellä rengassarjallani. Toisella yrityksellä yritin vähän liikaa ja menetin auton peräpään hallinnan mutkassa 11. Olin varma siitä, että olisin taistellut paalupaikasta. Kun erot ovat näin pieniä, on kuitenkin annettava kaikkensa, ja joskus käy niin että yrittäessään voittaa yhden sekunnin kymmenyksen menettääkin kolme. Huomenna on sateen mahdollisuus. Yritämme tehdä hyvää työtä, sataa tai paistaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat