Kiasman näyttelyssä huipputaidetta lakritsista

Nykytaiteen museo Kiasmassa avautuu perjantaina minimalistista taidesuuntausta esittelevä Full House-näyttely. Puolet liki kolmestakymmenestä teoksesta on lainasssa Guggenheim-museosta New Yorkista, puolet Kiasman omasta Kouri-kokoelmasta.

Minimalistien mielestä taiteen ei tarvinnut esittää tai jäljitellä mitään itsensä ulkopuolista. Taidesuuntaukseen kuuluu hyvin erilaisia ilmaisutapoja. Esillä on esimerkiksi ammuksenmuotoisista lakritsikaramelleista tehty työ, josta katsoja voi syödä karkin. Teos valmistui Persianlahden sodan kynnyksellä.

Radikaali vaikutus nykytaiteeseen

Teosten vuoropuhelun kautta katsojalle toivotaan avautuvan minimalistisen taidesuuntauksen ydin ja suuntauksen vaikutus myöhempien taiteilijoiden töihin. Minimalismilla viitataan 1960-luvun lopulla New Yorkissa kehittyneeseen taidesuuntaukseen, joka muutti taiteen katsomisen ja kokemisen tapoja radikaalisti. Minimalistien teoksissa olennaista olivat muoto, rakenne, mittakaava ja se, miten teos sijoittuu tilaan ja miten katsoja havaitsee teoksen tilassa.

Näyttelyssä on mukana vahvan materiaalisia teoksia "minimalismin jättiläisiltä", mm. Donald Juddilta, Robert Morrisilta ja Richard Stellalta. James Turrell ja Dan Flavin tuovat esiin minimalismin toista juonnetta, tilallisen illuusion luomista aineettoman valon avulla. Samaa maailmaa nuoremmasta taiteilijasukupolvesta edustaa esimerkiksi Olafur Eliasson, joka tutkii näyttelyn teoksessaan subjektiivista havaintoa, jälkikuvaa ja valon mahtia.

1960-luvulla aloittaneet minimalistit suosivat teoksissaan teollisia materiaaleja. Teräs ja puulevy ovat nuorempien taiteilijoiden käsissä vaihtuneet lakritsimakeisten lisäksi vaikkapa aspiriiniksi.

Kiasman 10-vuotisjuhliin liittyvä näyttely on avoinna 18. tammikuuta saakka.

Lue myös:

    Uusimmat