Kanadan GP:n topit ja flopit: Täsmälleen oikeita päätöksiä

MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Kanadan GP:n topit ja flopit.

1. Kisatuomariston päätökset

Kanadan GP:n tuomaristo, johon kuuluivat Emerson Fittipaldi, Garry Connelly ja Tim Mayer, teki koko ajan täsmälleen oikeita päätöksiä. Huonommilla päätöksillä tämä ikimuistoinen klassikkokisa olisi ollut helposti pilalla.

Myönnetään, parin tunnin tauon aikana olin itse sitä mieltä, että olisi järkevämpää lopettaa kilpailu suosiolla, mutta voi mitä herkkua olisimmekaan silloin menettäneet. Tuomaristo teki täsmälleen oikean ratkaisun jatkaessaan kilpailua. Tuomaristo osasi myös ennakoida säätilan muutokset ottamalla turva-auton radalle juuri ennen kuin olosuhteet muuttuivat ajokelvottomiksi. Startti turva-auton takana oli ehkä pienoista ylivarovaisuutta, mutta ei sitäkään ratkaisua voi suuremmin kritisoida.

Kisan jälkeen tuomaristo jatkoi oikeaan osuneita ratkaisujaan, kun se ei antanut rangaistuksia Jenson Buttonin kolareista Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson kanssa. Ja kaiken lisäksi tuomaristo vielä julkisti päätöksilleen yksityiskohtaiset perustelut, joita ei normaalisti saada.

2. Jenson Button

Button teki uransa parhaan ajosuorituksen Kanadan GP:n jälkimmäisellä puoliskolla.

3. Gilles Villeneuven rata

Sanokoot Span fanit mitä tahansa, mutta Montrealin Gilles Villeneuven rata on F1-sarjan paras. Ohituspaikkoja löytyy, kun pitkien suorien päässä on tiukkoja mutkia. Reunamuurit ovat lähellä, joten virheistä ei selviä ilman vaurioita. Hermann Tilke saisi ottaa tästä mallia, kun suunnittelee seuraavaa uutta F1-rataansa.

4. Michael Schumacher

Ehdin jo toivoa vanhan mestarin ajavan aina voittoon asti, kun hän nousi toiseksi. Oli pieni pettymys, että Schumi putosi lopulta pois palkintosijoilta, mutta hänen suorittamansa tuplaohitus Felipe Massasta ja Kamui Kobayashista oli kyllä huikeaa katseltavaa. Nouseeko seitsenkertainen maailmanmestari sittenkin vielä haastamaan uuden sukupolven mestareita? Video tuplaohituksesta

5. Kamui Kobayashi ja Sauberin taktiikat

Sauber on keskikastin talleista selvästi mielenkiintoisin, sillä se yrittää menestymistä poikkeuksellisilla ratkaisuilla, kun taas useat muut keskikastin tallit ajavat todella kaavamaisesti kisasta toiseen. Australian GP:ssä Sauber-talli ällistytti kaikki, kun se ajatti Sergio Perezin yhden varikkokäynnin taktiikalla ja Kanadan GP:ssä Kamui Kobayashi oli lähellä superyllätystä, kun hän ei mennyt varikolle turva-autotilanteessa ja nousi näin toiselle sijalle kilpailun keskeytyshetkellä. Jos Montrealin rataa piiskannut sadekuuro olisi jatkunut vielä vähän pidempään, olisi kilpailu lopetettu 24 kierroksen jälkeiseen tilanteeseen, jolloin Kobayashi olisi ottanut Sauberin ja japanilaiskuskien historian parhaan tuloksen kakkossijallaan.

1. F1-autoilla ei voi ajaa sadekelissä

Sadekelistä on ihan viime vuosina tullut myrkkyä F1-autoille, koska rankkasateeseen tarkoitettuja F1-renkaita ei enää valmisteta. Kyllä ulkoilmaurheilua pitäisi pystyä käymään sekä auringonpaisteessa että sateessa.

Ecclestone on ehdottanut F1-ratojen keinotekoista kastelemista sprinklereillä, mutta Kanadan GP:n perusteella tuntuu, että kohta joku ehdottaa ihan toista ääripäätä, eli F1-ratojen kattamista.

2. Lewis Hamilton

Hamiltonille luontainen aggressiivinen ajotyyli on muuttunut yliaggressiiviseksi. Lupauksistaan huolimatta hän ei osoittanut Kanadassa yhtään rauhoittumisen merkkejä, vaikka sai Monacon kolarointinsa jälkeen niskaansa aikamoisen määrän kuraa. Onko tämä vain turhautumista johonkin - kenties McLaren-auton suorituskykyyn, vaikka se Buttonin käsissä riitti voittoon - vai onko Hamilton ruvennut leijumaan ja nostanut itsensä omassa mielessään muiden yläpuolelle?

3. Ratavirkailijan "ilmaveivi"

Pasi Nurminenkin olisi kateellinen montrealilaisen ratavirkailijan "ilmaveivistä" liikkuvan F1-auton eteen. Hurja tilanne, jossa olisi voinut käydä todella huonosti. Video

4. Varakuskien merkityksettömyys

Varakuskin rooli tuntuu olevan vain kaupallinen sopimus, jolla kuljettajan markkina-arvoa nostetaan keinotekoisesti. Renault-talli ei nostanut varakuljettajaansa Bruno Sennaa Robert Kubican tilalle, eikä Sauberkaan edes harkinnut varakuljettajaansa Esteban Gutierrezia Sergio Perezin tilalle, sillä 19-vuotias Gutierrez oli kotonaan Meksikossa historian kokeessa sen sijaan, että olisi ollut Montrealissa valmiina hyppäämään rattiin.

5. Sebastian Vettel

On ankaraa laittaa floppilistalle kuljettaja, joka ajoi paalupaikalle ja johti kisaa 69 kierrosta 70:stä. Johtopaikan menettäminen viimeisellä kierroksella oman virheen takia oli kuitenkin pitkä miinus Vettelille. Lisäksi hän sortui arviointivirheeseen viimeisen turva-autotilanteen jälkeen ajaen liian varovaisesti ja renkaitaan säästellen tilanteessa, jossa hän olisi kovempaa vauhtia pitämällä voinut kasvattaa niin suuren kaulan, ettei Button olisi ehtinyt ajaa sitä enää loppukierroksilla kiinni.

Kuljettajien topit & flopit saldo kaudella 2011:
Sebastian Vettel   +21
Jenson Button       +9
Fernando Alonso     +8
Sergio Perez        +7
Kamui Kobayashi     +5
Heikki Kovalainen   +3
Vitali Petrov       +3
Pastor Maldonado    +3
Nick Heidfeld       +2
Lewis Hamilton      +1
Mark Webber         +1
Paul di Resta       +1
Nico Rosberg         0
Michael Schumacher  -2
Karun Chandhok      -3
Rubens Barrichello  -4
Felipe Massa        -9

Lue myös:

    Uusimmat