Kallasvuo: Matkaviestimien myynti notkahtaa

Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo arvioi, että yhtiön osuus matkaviestinten markkinoista pysyy ennallaan tämän vuoden aikana. Kallasvuo kuitenkin ennustaa, että matkaviestinten määrällinen myynti laskee 10 prosenttia viime vuodesta.

- Viime aikojen vaikeissa olosuhteissa olemme jatkaneet keskitetysti investointejamme kuluttajille suunnattuihin Internet-palveluihin, joita tarjoamme läpi laajan matkaviestinvalikoimamme. Palveluiden ja matkaviestimien yhdistäminen on keskeistä tulevaisuuden kasvumme kannalta, toteaa Kallasvuo.

Kallasvuo arvioi, että matkapuhelinvarastojen purkautuminen on vääristänyt yhtiön markkinaosuutta huonommaksi. Näkyvyys markkinoilla alkaa kuitenkin selkiytyä kuluvan vuosineljänneksen aikana.

- Matkaviestinmarkkinoiden yleiseen kehitykseen vaikutti vuoden 2009 ensimmäisen neljänneksen aikana myyntikanavien matkaviestinvarastojen huomattava pieneneminen, mikä johtui operaattorien ja jakelijoiden laajamittaisesta varastojen purkamisesta. Tämä vaikutti kappalemääräiseen myyntiimme heikentävästi, mutta toisaalta varastojen purkamisen vuoksi kysyntätilanteen ennakoitavuus on parantumassa vuoden 2009 toisen neljänneksen alkaessa, kertoo Kallasvuo.

Matkaviestinten myynti putoaa viime vuodesta

Kallasvuo arvioi, että toimialan kappalemääräinen matkaviestinmyynti pysyy vuoden toisella neljänneksellä suurin piirtein samalla tasolla kuin alkuvuoden aikana. Koko vuoden kappalemääräinen myynti jää kuitenkin noin 10 prosenttia viime vuodesta. Nokia uskoo laskun olevan vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla voimakkaampaa kuin vuoden toisella puoliskolla.

Nokia pyrkii myös kasvattamaan markkinaosuuttaan matkaviestimissä tämän vuoden aikana.

Kallasvuon mukaan Nokia aikoo karsia kuluja Devices & Services -ryhmässä. Tarkoitus kutistaa kuluja yli 700 miljoonalla eurolla vuoden 2010 loppuun mennessä.

(MTV3)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat