Jussi Välimäki pakkovoiton edessä Malesian rallissa

Julkaistu 09.08.2007 23:16

Aasian-Tyynenmeren rallisarjan viides osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna eteläisessä Malesiassa Johorin ympäristössä. Ainoana suomalaisena sarjaa kiertävä ja ainoana suomalaisena sen vuonna 2005 voittanut Mitsubishi Lancer Evolution IX ralliautoa ajava Jussi Välimäki II-kuljettajansa Jarkko Kalliolevon kanssa ovat selkä seinää vasten kun sarjasta on ajamatta kolme osakilpailua.

Hallitseva mestari Cody Crocker on päässyt 16 pisteen karkumatkalle eli yhden rallin maksimipistemäärän verran. Tamperelaiset ralliautoilijat ovat siis pakkovoiton edessä.

– Kausi alkoi fantastisesti avauskilpailun voitolla. Kolmessa seuraavassa kisassa ei menestystä ole tullut odotetulla tavalla moottorihuolien, rengasrikkojen ja ruokamyrkytyksen seurauksena. Kirvestä emme toki ole kaivoon heittäneet mutta nyt alkaa olla viimeisiä hetkiä kääntää kelkka ettei Crocker korjaa sarjan toista peräkkäistä mestaruutta. Varmasti myös tallitoverillani Katsu Tagutchilla on sanansa sanottavana eikä se helpota meidän tilannetta yhtään, raportoi Välimäki rallin alla.

Malesian osakilpailu on luoteeltaan täysin erilainen kuin neljä aikaisempaa kilpailua. Kilpailun 14 erikoiskoetta ja 227,56 erikoiskoekilometriä ajetaan todella eksoottisissa, erittäin vaativissa ja myös todella kuumissa olosuhteissa. Rallin reitti syheröisesti kiertelee palmuplantaasien kapeita sekä alati kääntyviä huoltoteitä.

– Taakkaamme ei helpota myös se tosiasia, että olemme täällä Malesiassa ensimmäistä kertaa kahden pahimman kanssakilpailijamme tahkonneen näitä polkuja useasti. Nyt jos koskaan kokemuksesta olisi hyötyä, sillä en 15-vuotisen ralliurani aikana ole missään päin maailmaa ajanut tällaisia erikoiskokeita. Oman lisänsä soppaan tekee myös yli 35 asteinen lämpötila sekä täällä päiväntasaajan seudulla vallitseva suuri kosteus. Jo pelkästään nuotitusjaksolla olimme hyytyä tien poskeen hien valuessa lähes yhtenä virtana, totesi Välimäki vallitsevista olosuhteista.

– Emme myöskään ole päässeet autoamme testaamaan kuin kahden tunnin ajan kilpailun testierikoiskokeella. Lauantaina starttaavaan kisaan starttaamme kieltämättä hieman arvuuttelevin mielin. Joko menemme täysin omaa kyytiämme tai sitten otamme kanssakilpailijoitamme huolella pataan. Sarjatilanteen kannalta järkevintä olisi laittaa hanat kaakkoon ja katsoa mihin se riittää, mutta alati kääntyvä ahdas tie ei anna yhtään virhettä anteeksi. Tiestön sisä- ja ulkokurvissa vaanii paksuja palmuja sekä betonisia ojanrumpuja, joihin osuminen vie meidät nopeasti vilvoittelemaan hotellin uima-altaalle, humorisoi II-kuljettaja Kalliolepo.

Malesian rallissa ajetaan yleiskilpailun pisteiden lisäksi päiväkohtaisista nopeuspisteistä. Näin kumpanakin kilpailupäivänä on ajettava täysillä alusta asti.

(MTV3)