Japanin GP-ennakko: Suuret rahat jakamatta

Erkki Mustakari
Erkki MustakariCopyright MTV Oy 2004
Julkaistu 03.10.2005 09:12(Päivitetty 05.10.2005 12:21)

Vuoden takainen Japanin F1 GP jäi monen muistiin sen takia, että silloin lauantain ajamiset peruttiin kokonaan lähestyvän taifuunin pelossa. Pyörremyrsky kovine tuulineen ja rankkasateineen ei kuitenkaan koskaan osunut aivan Suzukan radan kohdalle, ja niin ennakoidut turvatoimet menivät ikään kuin hukkaan. Nyt tilanteen pitäisi olla parempi, vaikka tähän aikaan vuodesta Suzukan sää voi olla melkein mitä tahansa. Keleistä riippumatta kilpaileminen ja pisteistä taisteleminen jatkuu viikonloppunakin, vaikka maailmanmestaruus on jo ratkennut.

Jokainen tallipäällikkö F1-varikolla tietää hyvin, että kuljettajien maailmanmestaruuden voittaminen antaa tallille merkittävästi kansainvälistä tunnettavuutta ja kunniaa ja kaikkea muuta hyvää sen ohessa. Sen sijaan valmistajien sarjan mestaruuden voittaminen, niin hauskaa kuin sekin on, ei juuri ylitä erillisenä juttuna kunnolla edes lehtien uutiskynnystä. Se kertoo sen mediaa kiinnostavasta merkityksestä.

Tallien päälliköille valmistajien sarjan mestaruuden voittaminen on kuitenkin iso juttu, sillä sen perusteella jaetaan tallien väliset palkintorahat, määritellään talleille suunnattavat matkakorvaukset sekä annetaan talleille mahdollisuus valita paikkansa varikkosuoralta. Tallien lepotilat varikolla, motorhomet, sijoitetaan sinne seuraavalla kaudella paremmuusjärjestyksessä, paras ensimmäiseksi ja huonoin viimeiseksi, varikon kaukaisimpaan nurkkaan. Eli ne kymmenet miljoonat dollarit, jotka talleille kauden jälkeen jaetaan, selviävät lopullisesti vasta Japanin ja Kiinan osakilpailujen jälkeen.

Tallien välisessä paremmuuskamppailussa McLaren-Mercedes johtaa Renaultia kahdella pisteellä (164-162). Se kamppailu on vielä pahasti kesken, ja kumpi tahansa talli voi vielä nousta ykköseksi. Ferrari on aika vahvasti kiinni kolmannessa sijassa 98 pisteellään. Mäkkiä ja Rellua he eivät enää tavoita, ja Toyotan (81) pitäminen nuhteessa, eli neljäntenä, vaikuttaa Brasilian kisan jälkeen todennäköiseltä. BMW-Williams (59) on viidentenä, ja sillä sijalla pysyykin. BAR-Honda on liian kaukana tavoittaakseen sen. Sen sijaan jos BAR-Hondan (33 pistettä) kaksi viimeistä kisaa menevät surkeasti ja toisaalta Red Bull Racingillä (27) yläkanttiin, niin siinä on pieni mahdollisuus energiajuomatallilla nostaa itsensä suuren Hondan ohitse. Eli kaiken kaikkiaan valmistajien sarjan sijoitukset eivät tule suuremmin enää muuttumaan, mutta se tärkein, eli sarjan voittaminen, voi jäädä jopa viimeisen, Kiinassa ajettavan kilpailun varaan.

Kuljettajien sarjan kaksi parasta tiedetään jo nyt, mutta monet muut sijoitukset selviävät vasta kun Japanin ja Kiinan kilpailut on ajettu. McLarenin Juan Pablo Montoya ja Ferrarin Michael Schumacher taistelevat kiivaasti kolmannesta sijasta miesten ollessa tasapisteissä (60) ennen finaaleja. Italialaiskuljettajat Renaultin Giancarlo Fisichella ja Toyotan Jarno Trulli ovat vain kahden pisteen päässä (45-43) toisistaan, eivätkä kaukana perässä tule Ferrarin Rubens Barrichello (38) ja Toyotan Ralf Schumacherkaan (38). Jenson Button (32), joka on kerännyt tasaisesti pisteitä kahdeksasta viimeisestä osakilpailusta, voi nousta hyvällä loppukirillä vielä Barrichellon ja Ralfin ohi. Vähän se urakka vaikuttaa kuitenkin liian vaikealta.

Japanin osakilpailun suosikkeja mietittäessä Kimi Räikkönen, Juan Pablo Montoya, Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella ja Takuma Sato tulevat ensimmäisinä mieleen. Ehkä listaan voisi liittää vielä myös Jenson Buttonin nimen, sillä on varmaa, että BAR-Honda tulee satsaamaan kotikilpailuunsa uusimalla Hondan V10-moottorin kehitysversiolla. Samaa voidaan odottaa toki Toyotaltakin, ja jos niin kävisi, että heiltäkin löytyisi ylimääräistä vauhtia kotikilpailuunsa, niin sitä parempi. Uskon silti, että taistelu voitosta käydään akselilla McLaren-Mercedes-Renault. Ja jos varsinainen voittajasuosikki pitää kaivaa porukasta esiin, se on Kimi Räikkönen. Jos joku pelkää, että hänen motivaationsa olisi mestaruuden häviämisen myötä pudonnut maanrakoon, niin suosittelen seuraamaan Räikkösen otteita Japanissa.

Mustakarin kuljettaja-arviot

Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes

Vaikka Räikkönen oli vuoden takaisen kilpailun kuutonen, se johtui silloin aika-ajon sateisista olosuhteista. Jos joku ei muista, niin aika-ajo ajettiin silloin poikkeuksellisesti sunnuntai-aamuna, jolloin sadekuuro pahaan aikaan sotki muutamien kuljettajien aika-ajon. Nyt Räikkönen lähtee keleistä riippumatta paljon vahvemmin eväin Japaniin. Jos hän selviää viikonlopusta ilman ongelmia ja saa autonsa säädöt jo perjantaina kohdalleen, ei kukaan tule häntä voittamaan.

Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes

JPM:n Brasilian voitto oli juuri sellainen motivaatioruiske, minkälaisen hän silloin tällöin tarvitsee. JPM tietää kuitenkin itsekin, että Räikkösen voittaminen Japanissa edellyttää nappisuoritusta. Nyt hänen ei enää tarvitse auttaa suomalaista tallikaveriaan, jolloin hän voi päästellä menemään vapautuneesti täysillä. Silloin kuitenkin hän helposti lankeaa virheisiin. Ja se on hänen ja Kimin suurin ero.

Fernando Alonso, Renault

Maailmanmestaruuden Brasiliassa varmistanut Alonso saattaa olla niin intoa täynnä Suzukan radalla, että emme ole moista vielä kerinneet näkemään. Jos hän saa kanavoitua kaiken innostumisensa ja energiansa hyvään suoritukseen, silloin Kimi ja Juan Pablokin voivat olla ihmeissään. Paljon riippuu siitä, kuinka paljon Renault on valmis ottamaan moottoristaan irti. Onko nyt tullut se hetki, jolloin konetta kierrätetään lisätehojen saamiseksi jo riskirajan tuollakin puolen?

Giancarlo Fisichella, Renault

"Fisico" jäi Brasiliassa viidenneksi ja ajoi vuosi sitten Suzukassa Sauberilla pisteille. Se tarkoittaa sitä, että mies on varmuudella pisteillä, mutta kuinka lähelle kärkeä hän yltää, riippuu siitä, onko hän valmis ajamaan riskillä tai pelkästään varman päälle. Riskillä ajaessaan hän voi nousta palkintokorokkeelle, muussa tapauksessa hänet löytää kisan jälkeen sijoilta 4-8.

Michael Schumacher, Ferrari

Tämän kauden aikana olen ottanut Michael Schumacherin lähes joka kerta mukaan näihin kuljettaja-arviointeihin, sillä onhan kyseessä kaikkien aikojen paras F1-kuljettaja. Tämän kauden saavutusten perusteella hänet olisi voinut hyvin jättää useasti poiskin. Vuosi sitten Schumi voitti Suzukan kilpailun parastaan yrittämättä. Jos hän nyt tekee parhaansa, hän voi parhaassa tapauksessa olla kolmas. Siksi hän on listallani nyt.

Takuma Sato, BAR-Honda

Takuma-san on aina ollut parhaimmillaan kotiradallaan Suzukassa, ja toivotaan, että se taika säilyy edelleen. Hänellä on ainakin kaikki syyt ajaa yksi vuoden parhaista kilpailuistaan. Tallin kuljettajapaikat on jo mennyt muille miehille (Button/Barrichello), mutta on niitä kuljettajan paikkoja muissakin talleissa tarjolla. Jos Takuma ylittää itsensä, hän löytänee kisakuskipaikan ensi kaudeksikin. Jos tulos on huono, niin ovat sen seurauksetkin.

Teksti: Erkki Mustakari 2.10.2005

(MTV3)

Lue tästä koko GP-ennakkopaketti!

Tuoreimmat aiheesta

F1