Huvipuistolaitteilla yhtä tarkat turvallisuussäännöt kuin lentokoneilla

Suomalaisten huvipuistolaitteiden vakuutetaan olevan turvallisia. Tampereen Särkänniemen huvilaitevastaava Risto Rinne sekä Kouvolan Tykkimäen toimitusjohtaja Sakari Pasanen kertovat kumpikin, että suomalaisissa huvipuistoissa laitteet tarkistetaan joka päivä ennen puiston avaamista. Rinne täsmentää, että laitteet saavat kerrallaan vain päiväkohtaisen luvan toimia.

- Kaikkien huvipuistojen ykkösarvo on turvallisuus ja siitä ei tingitä, vakuuttaa Pasanen.

Rinne muistaa ainoastaan yhden pahemman onnettomuuden koko Särkänniemen yli neljänkymmenen vuoden historian aikana, kun kummitusjunamatka muuttui todelliseksi kauhuajeluksi.

- Joskus 1980-luvulla eräs pitkätukkainen nainen joutui hiuksineen pulaan, kun vaunun penkin ja takaosan väliin oli jäänyt rako, jota ei huomattu tarkastuksessa. Hiukset joutuivat vetolaitteeseen ja siitä johtuen nainen sai tiukan tukistuksen ja hiustenlähdön, Rinne muistelee.

Laitteisiin huolelliset tarkastukset

Vaikka heikompia huvipuistokävijöitä saattaa joskus kauhistuttaa laitteiden natina ja mahdollinen vanhuus, jokapäiväisen varmistuksen lisäksi laitteiden toimintakyky tarkistetaan viikoittain ja vuosittain. Pasanen kertoo, että laitteen valmistaja määrää tarkasti, milloin laitteiden kunto tulee tarkistaa.

- Turvallisuuden varmistamiseksi meillä käy myös ulkopuolinen tarkastaja, jos me itse emme enää näe metsää puilta, Pasanen sanoo.

Aika ajoin jokin laite on poissa käytöstä päivän tai pari jonkin vian vuoksi. Joskus suljettu laite voi olla toimintakuntoinenkin, mutta huvipuistot eivät ota riskejä.

- Kyseessä ei kuitenkaan ole vaarallinen laite. Ainoastaan se voi harmittaa kävijöitä, että he eivät juuri sinä päivänä pääse suosittuun laitteeseen. Ylipäätään ihmiset ymmärtävät, että kyse on heidän turvallisuudestaan, Pasanen kertoo.

Rinne rauhoittelee myös, että laitteet tarkastetaan yhtä tarkasti kuin lentokoneet. Hänen mukaan laitteiden omat turva-anturit ovat myös entistä herkempiä.

Kesätyöntekijöillä perusteellinen koulutus

Tykkimäki ottaa kesäisin 170 työntekijää. Heidät perehdytetään yleensä vain muutamaan laitteeseen, joissa he sitten kiertävät työskentelemässä kesän aikana. Hurjimpia laitteita ajaa vakiohenkilökunta. Työntekijöiden ikäraja ainakin Tykkimäessä on kahdeksantoista vuotta.

- Työntekijöiden on pidettävä hyvää huolta esimerkiksi pituusrajoista, ettei onnettomuuksia pääse sattumaan. Laitteen valmistaja määrää rajat, Pasanen kertoo.

Särkänniemessäkin henkilökunta ajaa laitteita tyhjänä ennen huvipuistosesongin alkua harjoittelumielessä.

- Vanhemmat työntekijät kouluttavat nuorempia. Koulutukseen kuuluu myös mahdollisista laitehäiriöistä johtuvat evakuointiharjoitukset, Rinne listaa.

Onnettomuudet mahdollisia, mutta harvinaisia

Pasasen mielestä pahinta, mitä huvipuistossa voisi tapahtua, on laitteesta johtuva onnettomuus. Tykkimäki juhlii 25-vuotissynttäreitään tänä kesänä, eikä Pasanen muista ainuttakaan laitteesta johtuvaa onnettomuutta. Laiteonnettomuudet ovat maailmallakin hyvin harvinaisia.

- Ulkomailta muistan yhden tapauksen, jossa vyölaukku oli estänyt turvapuomin kiristyksen sillä seurauksella, että lapsi lensi liian löysän puomin alta ulos laitteesta, Pasanen muistelee.

Rinne muistaa lähimenneisyydestä Enterprise-laiteonnettomuuden Virosta.

- Laite syttyi palamaan aika hurjan näköisesti, ja siitä levisi videokuvaa nettiinkin, hän kertoo.

Rinne harmittelee, että ulkomaisten huvipuistojen laiteonnettomuudet vaikuttavat koko alaan.

- Olemme kuitenkin vierailleet monissa eurooppalaisissa huvipuistoissa tarkkailemassa huoltotoimia, ja kyllä ne hommat hoidetaan sielläkin ammattitaidolla, Rinne sanoo.

Sataprosenttista turvallisuustakuuta huvipuistolaitteista ei Rinteen mukaan tietenkään voi antaa. Laitteisiin voi aina tulla odottamattomia vikoja, vaikka kuinka huolellisia ollaakin.

Lue myös:

    Uusimmat