Helsingin hallitus yksimielinen junakalustoyhtiöstä

Julkaistu 11.08.2003 21:46(Päivitetty 13.08.2003 08:26)

Vantaalla yhtiön perustaminen jäi pöydälle.

Pääkaupunkiseudun kaupunkien ja VR:n yhteisen junakalustoyhtiön perustaminen on edennyt, sillä Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi suunnitelmat yksimielisesti tänään. Helsingin osuus yhtiöstä olisi 34 prosenttia.

Sen sijaan Vantaan hallitus jätti asian pöydälle ja palaa siihen parin viikon kuluttua. Kaupunginhallituksen jäsenet halusivat vielä tarkempia lisäselvityksiä kalustoyhtiöstä. Vantaan osuus yhtiöstä olisi 17 prosenttia.

Espoon kaupunginhallituksessa junakalustoyhtiön perustaminen on esillä huomenna. Kaupunkien osalta hankkeesta päättävät lopullisesti valtuustot, jotka käsittelevät asiaa parin viikon kuluttua. Kauniaisissa valtuusto kokoontuu seuraavan kerran vasta syyskuun loppupuolella, mutta ylimääräinen kokous voidaan järjestää, jos tarve sitä vaatii.

YTV:n hallitus paneutuu asiaan ensi viikolla. Alkuperäisen tavoiteaikataulun mukaan elo-syyskuun aikana hyväksyttäisiin yhtiön periaatteet ja päätettäisiin kalustoyhtiön perustamisesta.

Varaudutaan kilpailuun

Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajan Jussi Pajusen mukaan poliittiset päättäjät ovat saaneet yhtiön perustamisesta riittävästi tietoa hyvissä ajoin. Hänen mukaansa minkään ei pitäisi estää rivakkaa päätöksentekoa.

YTV-alueen kaupungeille ja VR:lle on ehdotettu junakalustoyhtiön perustamista. Yhtiö hankkisi, rahoittaisi ja vuokraisi lähiliikenteen junat YTV:lle ja vastaisi niiden huollosta. Huolto on tosin tarkoitus ulkoistaa.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen arvioidaan tarvittavan noin sata uutta junaa parinkymmenen vuoden kuluessa. Ne maksavat yhteensä noin puoli miljardia euroa. Mahdollista on, että myös nykyisiä lähiliikenteen junia siirtyisi uuden yhtiön kalustoon.

YTV:n sopimukset uudistettava

Jos yhtiön perustaminen onnistuu, YTV:n junaliikennettä koskevat sopimukset täytyy uudistaa perusteellisesti. Tähän asti yksi ainoa sopimus VR:n kanssa on kattanut koko lähiliikenteen. Vastaisuudessa YTV tekisi erillisen sopimuksen liikennöinnistä, siis junien ajamisesta, VR:n kanssa. Toinen sopimus tehtäisiin junakalustosta uuden yhtiön kanssa. Kolmanneksi tarvitaan sopimus apupalveluista, joihin kuuluvat lipunmyynti ja matkalippujen tarkastus. Lisäksi VR:n kanssa pitää sopia niiden junien kalustosta, jotka jatkavat matkaansa YTV-alueen ulkopuolelle.

Vanha sopimus VR:n kanssa on voimassa vuoden 2005 loppuun. Tarkoitus on vastakin tehdä pitkiä sopimuksia.

Uusi sopimusrakenne ja uusi kalustoyhtiö mahdollistavat myös sen, että VR:lle tulee kilpailija. Se ei välttämättä ole parinkymmenen vuoden päästä ainoa YTV:n yhteistyökumppani lähijunaliikenteessä.

(MTV3-STT)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa