Heinonen: Matkustaja-alusten nettopalkkaustuesta ei tietoa

Suomalaisille matkustaja-aluksille ei välttämättä myönnetä nettopalkkaus-tukea, vaikka Ruotsi sellaisen järjestelmän hyväksyisikin. Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen sanoo osin muuttaneensa omaa näkemystään.

Olli-Pekka Heinonen

Heinonen on aiemmin sanonut, että Suomi on pakotettu seuraamaan Ruotsin esimerkkiä. Heinonen lupaa hallituksen lopullisen päätöksen asiasta kuukauden sisällä. Viestintäministeri sanoo Ruotsin matkustajalaivojen nettopalkkaus-päätöksen jättävän Suomelle kaksi vaihtoehtoa, ja molemmat vaihtoehdot ovat erittäin huonoja.

-Kantani on edelleen osittain auki. Olen ollut sitä mieltä että meidän pitäisi seurata Ruotsia, mutta toisaalta tuo markkamäärä on niin suuri, ja negatiiviset vaikutukset mitä lisätuella on kotimaassa olevalle hotelli- ja ravintola-alalle saavat sen vaakakupin myös kääntymään toiseen suuntaan, perustelee Heinonen uutta näkemystään.

Ministeri Heinonen sanoo valtion tarvitsevan rahaa muun muassa köyhyyspakettiin ja terveydenhuoltoon. Matkustajalaivojen nettopalkkaus, eli verojen ja sosiaalimaksujen siirtäminen valtion maksettaviksi, maksaisi valtiolle ministeriön laskelman mukaan noin 500 miljoonaa markkaa vuodessa. Loppujenkin matkustajalaivojen ulosliputus taas maksaisi muun muassa menetettyinä työpaikkoina yli 300 miljoonaa.

Mikäli Suomi ei lähde tukemaan Ruotsin perässä nettopalkkauksella matkustajalaivoja, mitä ilmeisemmin loputkin matkustaja-alukset liputetaan ulos Suomesta, ja mahdollisesti myös matkustajaliikennettä harjoittavat varustamot joutuvat viemään pääkonttorinsa ulos Suomesta. -Se on tietysti niiden yhtiöiden asia, mutta tämänkaltainen kehityskulku voi olla hyvin todennäköinen, Heinonen toteaa.

Ruotsi tekee lopullisen päätöksen matkustajalaivojen nettopalkkauksesta mahdollisesti jo huomenna.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat