Hätänumero 112 on hyvin hallussa

Hätäkeskuksissa otettiin viime vuonna vastaan yli kolme miljoonaa puhelua, joista kuitenkin noin 800 000 oli keskuksiin kuulumattomia puheluita.

Hätänumero 112 tunnetaan Suomessa erinomaisesti ja siihen soittaneet ihmiset ovat tyytyväisiä palveluun, käy ilmi Hätäkeskuslaitoksen TNS Gallupilla teettämistä tutkimuksista.

Kun ihmisiltä kysyttiin mikä on hätänumero, 95 prosenttia osallistuneista vastasi oikein. Alle 35-vuotiaista vastasi oikein täydet sata prosenttia.

Hätäkeskuksissa otettiin viime vuonna vastaan yli kolme miljoonaa puhelua, joista noin 800 000 oli niihin kuulumattomia puheluja.

Keskuksiin kuulumattomista soitoista oli virhepuheluja ja tahattomia soittoja 550 000, mykkiä soittoja 125 000 sekä asiattomia ja ilkivaltaisia soittoja 125 000.

Hätänumeroon soittaneet olivat tyytyväisiä keskuksista saamansa palveluun. Kaikista vastauksista 80 prosenttia sijoittui vaihtoehtoihin erittäin tai melko tyytyväinen. Vastaajat antoivat hätäkeskuksille näin kokonaispalveluista arvosanan 4,22, kun enimmäisarvosana olisi voinut ollut 5.

Moni kaipaa myös yleisapua

Lähes kymmenen prosenttia haastatelluista odottaa saavansa hätänumerosta myös kiireettömään viranomaistoimintaan liittyvää neuvontapalvelua tai muuta yleisapua.

Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Ari Ekstrand toivoo, että lähitulevaisuudessa näitä neuvonta- ja opastuspuheluja varten saataisiin käyttöön esimerkiksi ilmaiset 116-numerot.

Tutkimuksissa haastateltiin yli 2000 henkilöä, ja tilastollinen virhemarginaali liikkui 2,3 prosenttiyksiköstä 3,3:een.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat