Fernando Alonso, Espanja

Fernando Alonso, kuva: EPA/José Maria Rubio
Fernando Alonso, kuva: EPA/José Maria Rubio
Julkaistu 24.05.2004 12:52(Päivitetty 04.09.2010 21:07)

Numero kaudella 2010: 8

Syntynyt 29.7.1981 Oviedo, Espanja
Naimisissa Raquelin kanssa

GP-kisat: 151
Voitot: 23 (2003: Unkari, 2005: Malesia, Bahrain, San Marino, Eurooppa, Ranska, Saksa, Kiina, 2006: Bahrain, Australia, Espanja, Monaco, Britannia, Kanada, Japani, 2007: Malesia, Monaco, Eurooppa, Italia, 2008: Singapore, Japani. 2010: Bahrain, Saksa)
Pisteet: 718 (3:nneksi eniten kaikista kuljettajista)
Paalupaikat: 18
Nopeimmat kierrokset: 15
58 palkintosijoitusta (9:nneksi eniten kaikista kuljettajista)
Maailmanmestari: 2005, 2006

Fernando Alonso on nykyisistä F1-kuljettajista ainoa kaksinkertainen maailmanmestari. Alonso voitti mestaruutensa Renault-tallissa 2005 ja 2006. Espanjalaiskuski kuuluu kiistatta nykykuljettajien eliittiin.

Menestyksekkään mikroautoilu-uran jälkeen Alonso voitti pääosin Espanjaan keskittyvän Nissan-formulasarjan mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan pikkuformuloissa vuonna 1999. Seuraavaksi kaudeksi hän siirtyi Euroopan F3000-sarjaan, jossa sijoittui Span osakilpailuvoiton siivittämänä yhteispisteissä neljänneksi. F1-varikon kummisetä Flavio Briatore otti tässä vaiheessa superlupaavan espanjalaisnuorukaisen siipiensä suojiin ja järjesteli tälle paikan Minardin F1-tallin kilpakuljettajaksi kaudelle 2001.

Reilun 19 ikävuoden kohdalla tapahtunut F1-debyytti teki Alonsosta kaikkien aikojen kolmanneksi nuorimman kuljettajan formula ykkösten kisassa. Minardin kalusto ei kuitenkaan mahdollistanut MM-pisteille ajamista kaudella 2001.

Briatore junaili Alonson johtamansa Renaultin F1-tallin testikuljettajaksi kaudeksi 2002 kokemusta hankkimaan. Kaudella 2003 Alonso siirtyy jo tallin kilpakuljettajaksi. Nuori espanjalainen nousi kauden 2003 aikana supertähtiluokkaan. Malesian GP:n paalupaikka teki hänestä historian nuorimman paalupaikkamiehen ja Unkarin GP:n voitollaan hänestä tuli F1-historian nuorin osakilpailuvoittaja - ja ensimmäinen espanjalainen F1-voittaja. Hungaroringillä Alonso nöyryytti Michael Schumacheria ohittamalla tämän kierroksella.

Kausi 2004 oli MM-sarjan neljännestä sijasta ja neljästä palkintokorokesijoituksesta huolimatta Alonson osalta hieman odotettua vaisumpi. Hän ei yltänyt Renault-autolla voittotaistoon kuin ainoastaan Ranskan GP:ssä, jossa joutui paalupaikastaan huolimatta lopulta antautumaan Michael Schumacherille 8,3 sekunnin erolla.

Kaudella 2005 Alonson menestys synnytti Espanjassa todellisen formulabuumin. Alkutahdit maailmanmestaruudelle Alonso löi voittamalla kolme kauden neljästä ensimmäisestä kilpailusta. Vaikka espanjalainen ei sen jälkeen useinkaan yltänyt Kimi Räikkösen McLaren-auton vauhtiin, ajoi hän taktisesti viisaasti ja hyödynsi suomalaiskuskin epäonnen. Alonso otti kauden aikana seitsemän GP-voittoa ja nousi peräti 15 kertaa palkintopallille. Suoritusvarmuus takasi sen, että hänestä kruunattiin kaikkien aikojen nuorin F1-maailmanmestari kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa. Sen jälkeen Alonson ja Renault'n ei tarvinnut enää vältellä riskejä. Japanin Suzukassa Alonso antoi oivan näytön ohitustaidoistaan painamalla ulkokautta ohi Michael Schumacherista nopeassa 130R-mutkassa. Päätöskisassa Kiinassa Alonso ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon ja varmisti Renault-tallille valmistajien mestaruuden.

Kaudella 2006 Alonso kamppaili Michael Schumacheria vastaan. 9 paalupaikan putki kauden alussa siivitti Alonson vankkaan MM-johtoon, jonka Schumi kuitenkin kuroi umpeen kauden kolmanneksi viimeisessä kisassa Kiinassa. Italian GP:ssä Alonso pudotettiin viidenneltä paikalta 10. lähtöruutuun, koska tuomaristo katsoi espanjalaisen estelleen Felipe Massaa aika-ajossa. Alonso suivaantui rangaistuksestaan todeten, ettei F1 ole hänen mielestään enää urheilua. Kauden toiseksi viimeisen kisan Japanin GP:n alla MM-taiston paineet näyttivät vaikuttavan Renault-leiriin, sillä Alonso syytti julkisesti tallikaveri Giancarlo Fisichellaa siitä, ettei italialainen ollut tukenut häntä radalla. Japani kuitenkin käänsi MM-taiston Alonson eduksi, kun johdossa ajaneen Schumacherin Ferrariin sattui moottoririkko. Alonso varmisti toisen tittelinsä ajamalla Brasilian päätöskisassa toiseksi.

Kauden 2007 piti olla Alonson riemukulkua, sillä hän siirtyi huippuvireiseen McLaren-tallin. Toisin kuitenkin kävi. Unkarin GP-viikonlopun tapahtumat johtivat lopullisesti siihen, että Alonson puhevälit katkesivat niin tallikaveri Lewis Hamiltonin kuin tallipäällikkö Ron Dennisin kanssa. Hamilton ei totellut aika-ajossa tallin ohjetta päästää Alonso radalla edelleen, jotta Alonso ehtisi ajaa aika-ajossa yhden ylimääräisen polttoaineenkulutuskierroksen. Alonso kosti aika-ajon varikkopysähdyksellä seisomalla varikolla pitkään paikallaan ennen kuin lähti radalle. Hamilton joutui odottamaan omaa varikkovuoroaan Alonson takana eikä tämän odotuksen johdosta enää ehtinyt ajaa ollenkaan omaa viimeistä aikakierrostaan. Alonso vaati Unkarissa talliltaan ykköskuskin asemaa. Hän uhkasi kertovansa tietonsa Ferrarin ja McLarenin välisestä tietovuotojupakasta Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, jos ei pääsisi ykköskuskiksi. Alonson uhkauksen seuraukset johtivat lopulta siihen, että McLaren sai tietovuodosta sadan miljoonan dollarin sakon ja menetti kauden valmistajien MM-pisteet. Alonso oli keskustelut tallin testikuljettajan Pedro de la Rosan kanssa sähköpostitse Ferrarilta vuotaneiden tietojen hyödyntämisestä.

Loppukaudesta Alonso jopa vihjaili McLarenin sabotoineen hänen autonsa rengaspaineita ja kauden päätöskisassa tarvittiin erityistarkkailija varmistamaan, että McLaren kohteli kuskejaan tasavertaisesti. Tämän jälkeen oli selvää, ettei Alonso voinut enää jatkaa toista kautta McLarenilla, vaan edessä oli paluu Renault'lle.

Alonso sai todeta tylysti, ettei Renault-auton iskukyky ollut enää samaa tasoa kuin hänen mestaruusvuosinaan. Pitkään näytti siltä, että espanjalaiskuski jäisi kokonaan ilman palkintopallisijoitusta. Kaikkien aikojen ensimmäisessä Singaporen GP:ssä Alonso ajoi kuitenkin sensaatiomaiseen voittoon 15. lähtöruudusta. Vuotta myöhemmin paljastui, että voiton taustalla oli tallitoveri Nelson Piquet juniorin tahallinen kolari, jonka avulla Renault järjesti turva-auton radalle heti Alonson varhaisen varikkokäynnin jälkeen. Tapahtumaketju nosti espanjalaiskuskin kilpailun kärkipaikalle. Renault-tallin johtoa rangaistiin jupakasta ankarasti, mutta Alonso on sitkeästi kiistänyt tienneensä kolarijuonesta. Hän sai myös pitää ykkössijansa. Singaporen jälkeen Alonso onnistui ajamaan voittoon myös seuraavassa osakilpailussa Fujin radalla. Hän päätti kauden vahvasti toiseen sijaan Brasilian GP:ssä.

Kaudella 2009 Renault-autolla ei ollut asiaa kärkikahinoihin. Alonson parhaaksi tulokseksi jäi kolmas sija Singaporen GP:stä. Jo vuoden päivät jatkuneet sitkeät huhut Alonson siirtymisestä Ferrari-talliin toteutuivat lopulta espanjalaisen Santander-pankin suosiollisella avustuksella. Uuden pääsponsorinsa tuella Ferrari osti Räikkösen sopimuksen ulos ja palkkasi Alonson hänen korvaajakseen.

Alonso on naimisissa espanjalaisen El Sueño del Morfeo -bändin laulajan Raquel del Rosarion kanssa.

(MTV3)

>Fernando Alonson Internet-sivut

Tuoreimmat aiheesta

F1