Synt. 25.4.1981 São Paulo, Brasilia Pituus: 166 cm Paino: 60 kg
Italian F3000-mestaruuden voittanutta Massaa pidettiin kauden 2002 alla superlahjakkuutena. Hän tuli Sauberille korvaamaan Kimi Räikkösen jättämän aukon. Nuori brassilahjakkuus teki sopimuksen Ferrarin kanssa jo ennen kuin hän oli edes ehtinyt kilpailla F1-autolla.
Tulokaskauden aikana hurjat ennakko-odotukset eivät kuitenkaan täysin täyttyneet, sillä Massa teki F1-auton ratissa liikaa virheitä. Niinpä hänet passitettiin Ferrarille testikuskin rooliin vuodeksi kypsymään. Kaudeksi 2004 Massa palasi taas Sauberille kisakuskin rooliin ja osoitti kehittyneensä. Hän keräsi kauden aikana 12 MM-pistettä
Kaudella 2005 Massa jatkoi tasaisia suorituksia Sauberin ratissa. Kauden aikana hän saavutti 11 MM-pistettä ja osoitti pääsääntöisesti olevansa nopeampi kuin tallikaverinsa, vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve. Massan kannalta parasta antia oli kuitenkin Ferrari-sopimus kaudelle 2006. Michael Schumacherin tallitoverina hän osoitti kahdella osakilpailuvoitollaan (Turkki ja Brasilia) olevansa Ferrari-pestin arvoinen. Schumin vetäydyttyä kilparadoilta Massa sai tallitoverikseen Kimi Räikkösen.
Kaudella 2007 Massa oli avittamassa Ferraria valmistajien maailmanmestaruuteen. Brasilialaiskuski tarjosi myös Räikköselle tärkeää apua kuljettajien mestaruuteen, kun hän varmasti Brasilian päätöskisan kakkossijallaan, että molemmat McLaren-kuljettajat jäivät MM-sarjassa pisteen päähän suomalaisesta. Massan osalta kauteen mahtuivat voitot Bahrainissa, Espanjassa ja Turkissa. Hieman paremmalla onnella hän olisi pysynyt mukana mestaruustaistelussa loppuun asti.
Mestaruusjuhlat vaihtuivat pettymykseksi
Monet ovat pitkään vähätelleet Massan taitoja kuljettajana, mutta viimeistään kausi 2008 osoitti nämä puheet turhiksi. Massa voitti kauden aikana eniten kilpailuja (6) ja nousi hieman yllättäen Ferrari-tallin ykköskuljettajaksi. Viimeisessä kilpailussa Brasiliassa Massa oli ruutulipulle saavuttuaan kiinni maailmanmestaruudessa. Juhlat Ferrarin pilttuussa muuttuivat kuitenkin pettymykseksi, kun onnistui ohittamaan viimeisessä mutkassa Toyota-kuski ja nousemaan viidennelle sijalle, joka riitti hänelle mestaruuteen yhden pisteen erolla. Muutamissa kilpailuissa Massalta nähtiin toki edelleen alokasmaisia virheitä, joihin hänellä on ollut tapana sortua varsinkin silloin, kun hän joutuu lähtemään matkaan kärjen takaa.
