Fazer haluaa myydä Candykingin

Varsinaisia ostajaehdokkaita ei ole vielä tiedossa, mutta Fazerin mukaan irtokarkkiyksikkö voisi mennä kaupaksi vielä tänä vuonna.

Leipomo-, makeis- ja ruokapalvelukonserni Fazer aikoo luopua irtokarkkiyksiköstään Candykingistä.

Yhtiö ilmoitti tänään hakevansa Candykingille aktiivisesti ostajaa. Fazerin konsernijohtaja Berndt Brunow perustelee hanketta maantieteellä.

Viime vuosina vauhdilla kasvaneen Candyking-ketjun seuraavana etappina olisi laajeta Keski-Eurooppaan, mikä ei taas olisi Fazerille ominta toiminta-aluetta.

- Keski-Euroopassa ei ole muitakaan meidän brändejä. Hanke ei sinällään liity muihin investointikohteisiin, sillä meillä ei ole varsinaisia taloudellisia paineita myydä, kuvailee Brunow.

Konsernijohtaja povaa, että nopeimmillaan Candyking voisi mennä kaupaksi vuoden loppuun mennessä. Kosijoita ei kuitenkaan vielä rivissä ole.

- Aivan alkuvaiheessa vasta ollaan, analyysien mukaan kiinnostusta löytyy. Candykingin toimintamalli on sen verran yksinkertainen, joten jos oikea ostaja ja hinta löytyy ei kaupoissa pitkään mene.

Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Britanniassa toimiva Candyking on irtokarkkien jakeluketju. Ketjun liikevaihto on 150 miljoonan euron luokkaa ja työntekijämäärä 800. Koska Candykingi jakelee 60 toimittajan tuotteita, yhtiön päätymistä yksittäiselle makeisvalmistajalle ei voida pitää todennäköisenä. Kaupankaan parista ostaja ei välttämättä löydy, sillä Candykingin myyntipisteitä on myös elokuvateattereissa ja huvipuistoissa.

- Arvelisin, että ensisijaisesti kiinnostuneita löytyy pääomasijoittajista. Candyking on kasvanut 30 prosentin vauhdilla ja potentiaalia löytyy yhä, painottaa Brunow.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat