Mainos

Faktaa kotimaisista viljellyistä sienistä

Viljellyt sienet eivät vielä ole löytäneet paikkaansa suomalaisten ruokapöydissä, vaikka meillä ympärivuotisesti viljeltävät sienet (siitakkeet, osterivinokkaat ja herkkusienet) ovat kevyttä ja monipuolista ravintoa. Vuonna 1999 suomalaiset söivät tuoreita viljeltyjä sieniä vain 330 - 380 grammaa eli parin rasiallisen verran henkeä kohti. Kotimaisten sienten osuus tästä oli 90 - 95 prosenttia. - Eniten tuoreita viljelysieniä syövät 18 - 34-vuotiaat eteläsuomalaiset naiset, joilla on vähintään opistotason koulutus, Pyhäjärvi-instituutissa lähes parivuotisen sieniä koskevan tutkimuksen yksiin kansiin koonnut Meli Valtonen kertoo. Viljeltyjä sieniä löytyy myös suurkeittiöiden ruokalistoilta. Yksityisissä keittiöissä käyttö on huomattavasti yleisempää kuin julkisen sektorin keittiöissä.

- Sienten käyttötavoista kastikkeet ovat suosituimpia ja toisella sijalla ovat salaatit niin kotitalouksissa kuin suurkeittiöissäkin, kertoo Valtonen innostaen samalla luovuuteen sienten käytössä. Hänen mielestään viljellyt sienet sopivat mitä monipuolisimpaan ruuanvalmistukseen ja niitä kannattaisikin kokeilla esimerkiksi pastaruokiin, muhennoksiin, kasvishöystöihin, wokkeihin ja suolaisiin piirakoihin. Valtosen mukaan ruuan valintaa ohjaavia tekijöitä tulevat yhä enemmän olemaan terveellisyys, turvallisuus, helppous, nautinto, kotimaisuus ja eettisyys. - Näihin kriteereihin tuoreet kotimaiset viljellyt sienet sopivat mainiosti, toteaa Valtonen.

Kevyttä ja terveellistä ravintoa

Sienet sisältävät energiaa keskimäärin vain 124 kJ eli 30 kcal sataa grammaa tuorepainoa kohti. Niiden vesipitoisuus on samaa luokkaa kuin kasvisten eli noin 90-92 prosenttia. Kuiva-aineesta valtaosa on hiilihydraatteja ja rasvaa on tuskin lainkaan. Kuidun määrässä viljellyt sienet päihittävät esimerkiksi keitetyn perunan ja neljänviljanpuuron. Kuitupitoisin viljelysieni on siitake.

Viljellyt sienet sisältävät kohtalaisen paljon B-ryhmän vitamiineihin kuuluvia riboflaviinia, niasiinia ja folaatteja. Kivennäis- ja hivenaineista niissä on etenkin kaliumia, fosforia, sinkkiä ja kuparia. Herkkusienet ovat lisäksi hyviä seleenin lähteitä.

Sienten ja erityisesti siitakkeen terveysvaikutuksia on tutkittu varsinkin Japanissa jo useiden vuosien ajan. - Sienissä on biologisesti aktiivisia yhdisteitä, joilla on havaittu olevan syöpää ehkäiseviä, elimistön immuunipuolustusta voimistavia ja veren kolesterolipitoisuutta pienentäviä vaikutuksia, Valtonen kertoi. - Tulokset ovat lupaavia. Tarvitaan kuitenkin vielä enemmän todistusaineistoa ja pitkäkestoisia tutkimuksia, ennen kuin väitteet voidaan osoittaa oikeiksi, huomautti Valtonen. (Lähde: Finfood)

Kokeile uusia hauskoja sienireseptejä:

Siitakerisotto

300 g siitakesieniä 1-2 rkl öljyä 2,5 dl puuroriisiä tai risottoriisiä 1 punasipuli 50 g voita tai margariinia 6 dl kuumaa kasvis-, kana- tai kalalientä rouhittua mustapippuria 1 rkl sitruunan mehua (0,5 dl valkoviiniä) 1 dl parmesaania tuoretta salviaa

Halkaise siitakkeet lakista kantaan. Suuret sienet voit leikata vielä pienemmiksi. Kuumenna öljy ja paista sieniä niin, että niistä haihtuu ylimääräinen neste. Huuhdo riisiä kylmän veden alla, jotta ylimääräinen tärkkelys poistuu. Hienonna punasipuli. Kuumenna osa rasvasta kattilassa, ja kuullota sipulia ja riisiä siinä. Lisää kolmasosa kuumasta liemestä. Kypsennä risottoa miedolla lämmöllä ja lisää lientä edellisen imeydyttyä. Sekoita muutaman kerran kypsennyksen aikana. Risotto saa jäädä kosteaksi, puuromaiseksi ja hivenen raa'aksi (al dente). Lisää lopuksi joukkoon paahdetut sienet, loput rasvasta, parmesaanijuustoa ja hienonnettua salviaa. Sekoita tasaiseksi. Tarjoa sienirisottoa sellaisenaan tai lihan tai kalan lisäkkeenä.

Yrtti-siitakkeet

300 g siitakkeita 1 rkl öljyä 1 dl tuoretta basilikaa silputtuna 1/2 dl tuoretta oreganoa silputtuna mustapippuria myllystä merisuolaa (1 tl balsamiviinietikkaa)

Paista pilkotut siitakkeet öljyssä. Ota pannu liedeltä. Sekoita joukkoon silputut yrtit, mausta suolalla ja pippurilla. Tarjoillaan heti. Sopii erinomaisesti lisäkkeeksi kalalle ja pastaruoille.

Valkosipulimarinoidut sienet

150 g (kulta) herkkusieniä 150 g osterivinokasta 6 valkosipulinkynttä 3 rkl auringonkukansiemeniä 3/4 dl rypsiöljyä 1 sitruunan mehu tai 0,5 dl valkoviiniä 0,5 tl rouhittua valkopippuria 0,5-1 tl suolaa tuoretta timjamia tuoretta kirveliä

Halkaise sienet 2-4 osan lakista kantaan. Kiehauta kattilassa runsaasti vettä. Kaada sienet kiehuvaan veteen ja lähes saman tien siivilään. Juoksuta kylmää vettä sienien päälle kypsymisen pysäyttämiseksi. Hienonna valkosipuli. Paahda auringonkukansiemenet kuumalla ja kuivalla paistinpannulla. Sekoita öljy, sitruunanmehu tai valkoviini, pippuri, suola, valkosipuli, auringonkukansiemenet ja hienonnetut yrtit keskenään. Kaada kastike valutettujen sienien päälle. Sekoita hyvin. Laita jääkaappiin maustumaan vähintään yön yli. Marinoidut sienet säilyvät jääkaapissa noin 5 vuorokautta. Tarjoa sieniä paahtoleivän päällä, salaatin kanssa tai sellaisenaan.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.