Entistä pidemmät rekat Suomen teille

EU on viimein sinetöinyt rekka-autojen pituudet Euroopan teillä. Päätöksen mukaan Suomi voi säilyttää 22 metrin ja Ruotsi 24 metrin yhdistelmäautot kansallisessa liikenteessä, mutta samalla niiden on sallittava EU-mittaisista rekka-autoista koottavat tätäkin pidemmät moduulirekat teillään viimeistään vuoden 2003 loppuun mennessä.

Myöhään illalla tehty päätös tuo Suomen teille nykyistä 3,25 metriä pidemmät rekat. Muuten EU:ssa pyritään vähitellen siihen, että rekkojen pituus on enintään 18,75 metriä ja leveys 2,55 metriä. Pituus lisääntyy nykyisestä 40 senttiä ja leveys 5 senttiä.

Suomalaisten kuljetusyhtiöiden on laskettu joutuvan tekemään lisäinvestointeja uusien yhdistelmien vuoksi korkeintaan 1 miljardilla markalla. Toisaalta niiden kuljetuskustannukset laskevat noin 400 miljoonalla markalla vuodessa.

Lisäksi Suomen teiden uudistamiseen tarvitaan 100-500 miljoonaa markkaa, jotta nykyistä pidemmät rekat pystyvät kääntymään risteyksissä ja tasoliittymissä.

Muut rajoittavat jättirekkojen käyttöä

Kiistely rekkojen pituudesta alkoi, kun suomalaiset ja ruotsalaiset halusivat säilyttää muita pidemmät rekkansa kansallisessa liikenteessä, koska lyhyempiin rekkoihin siirtyminen olisi maksanut niin paljon.

Muut taas halusivat varmistaa, että ne voivat kilpailla tasaväkisesti Ruotsin ja Suomen kuljetusmarkoista. Kiista ratkaistiin niin, että Suomea ja Ruotsia vaadittiin hyväksymään euromittaisista rekoista koostuvat moduulit teillään.

Muut EU:n jäsenmaat suostuivat rajoittamaan moduulirekkojen laajamittaista käyttöä omalla alueellaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat