E10-bensa yhä boikotissa Saksassa

Enemmistö saksalaisista ei edelleenkään suostu tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä. Hallituksen, autoteollisuuden ja öljyteollisuuden lupaama tiedotuskampanja ei ole tuottanut tulosta ja nyt huoltoasemilla käydään jo rajua hintasotaa perinteisen bensiinin ja E10:n välillä.

- Jos tämä jatkuu näin, että kuluttajat eivät suostu ostamaan E10-bensiiniä, on joko palattava kokonaan vanhaan tai sitten vanhaa ja uutta laatua on myytävä rinta rinnan samalla hinnalla, sanoo 30 huoltoaseman ketjua pyörittävän Bavaria Petrolin toimitusjohtaja Karl Strenz MTV3:n uutisille.

MTV3 haastatteli Ottobrunissa Münchenin kupeessa Bavaria Petrolin huoltoasemalla käyneitä autoilijoita kolmen tunnin ajan vilkkaaseen lounasaikaan. Vain yksi autonsa tankanneista ilmoitti käyttävänsä surutta E10-bensiiniä.

- Valmistajalta tuli lista, jossa olivat kaikki ne autot, joihin bioetanolipitoinen bensiini ei sovi. Luotan tähän listaan, keski-ikäinen müncheniläismies korosti.

Saksan autoliiton ADAC:n tekemän mielipidemittauksen mukaan 85 prosenttia torjuu kategorisesti E10-bensiinin. 40 prosenttia ei ole vakuuttunut 10 prosenttia bioetanolia sisältävän polttoaineen ympäristöystävällisyydestä.

- Tätä ympäristöbensiiniä varten joudutaan kaatamaan suuret määrät metsää. Se ei ole sen arvoista, vanhempi Bavaria Petrolin miesasiakas korosti.

Valmistajien vakuutteluun ei uskota

Noin viikko sitten Vox-televisiokanavan auto-ohjelmassa tehtiin testi, jossa verrattiin normaalin 95-oktaanisen ja E10-bensiinin vaikutusta bensansyöttöjärjestelmään pitkäaikaisessa käytössä. Testin perusteella E10 kuluttaisi suuttimia selvästi enemmän kuin perinteinen polttoaine.

Valmistajat korostavat, että takuu korvaa, jos sallittujen listalla olevaan autoon tulee vaurioita. Kaikki eivät jaksa uskoa, että asetelma olisi näin yksinkertainen.

- Omistaja vie silloin autonsa merkkikorjaamoon, missä sitten katsotaan, ovatko mahdolliset vauriot polttoaineen aiheuttamia. Asiakas ei voi olla varma saako hän silloin objektiivista tietoa ongelmien syistä, Karl Strenz tähdentää.

- Tällaista riskiä ei kukaan halua ottaa, hän jatkaa.

Osa öljy-yhtiöistä on jo menettänyt uskonsa ympäristöystävällisempään polttoaineeseen. Ne lietsovat kuluttajien boikottia myymällä tavallista bensaa samalla kahdeksan senttiä halvemmalla hinnalla kuin E10-bensiiniä.

Pohjois-Saksassa sekä jalostamot että huoltoasemat ovat pysäyttäneet siirtymisen uuteen polttoaineeseen. Etelässä taas jalostamot tuottavat enää vain 10 prosenttia 95- tai 98-oktaanista bensaa. Joillain huoltamoilla perinteisen polttoaineen myynti on tyrehtynyt kokonaan, koska tuotteita ei enää saada jalostamoilta.

- Meidän liikevaihtomme on laskenut 25 prosenttia, Strenz sanoo.

Katso Tapio Nurmisen juttu (Kymmenen uutiset 27.3.2011)

Lue myös:

    Uusimmat