Essanay 1: Valmistusvuosi 1915. Kesto 90 min.
Essanay 2: Valmistusvuosi 1915. Kesto 91 min.
Mutual 1: Valmistusvuosi 1916. Kesto 96 min.
Mutual 2: Valmistusvuosi 1916. Kesto 94 min.
Ohjaus Charles Chaplin. Tuotanto Blackhawk library/FS Film Oy Kuvaformaatti 4:3.
Nyt kun Charlie Chaplinin pitkien klassikkoelokuvien dvd-julkaisut ovat saaneet ansaitsemaansa huomiota, on paikallaan, että myös hänen varhaisemman kautensa lyhytelokuvat on tuotu dvd-markkinoille. Aivan yhtä kunnianhimoisesta projektista ei ole kysymys, FS-film on julkaissut Chaplinin lyhytelokuvia mid-price hintaan ilman lisäominaisuuksia. Mitään uutta restaurointiakaan näille elokuville ei ole tehty, samat versiot on jo aiemmin julkaistu vhs-muodossa.
Vuonna 1914 elokuvauransa Keystone-yhtiössä aloittanut Chaplin siirtyi vuonna 1915 Essanay-elokuvayhtiön leipiin. Hän teki kyseisen vuoden aikana 16 elokuvaa, mikä oli huomattavasti vähemmän kuin vuosi aikaisemmin (vuonna 1914 Chaplin esiintyi 34 Keystone-elokuvassa). Näin maailman suosituimmaksi elokuvatähdeksi pikku hiljaa nousseella Charliella oli enemmän aikaa kehittää komiikkaansa ja lisätä kaksikelaisiin lyhäreihin enemmän draamaa ja romantiikkaa varsinaisen komedian rinnalle. Tärkeä henkilö, joka heti Essanay-kauden alusta oli Chaplinin rinnalla niin elokuvissa kuin yksityiselämässäkin oli Edna Purviance, josta tuli hänen vastanäyttelijänsä seuraavien kahdeksan vuoden ja yli 30 elokuvan ajaksi.
Kahdelta ensimmäiseltä dvd:ltä löytyvät kahdeksan ensimmäistä Essanay-elokuvaa. Ne ovat vielä lähellä Keystone-kauden kohellusta, vaikka lupausta paremmasta on jo elokuvissa Kulkuri (The Tramp) ja Pakoretki T-mallilla (The Jitney elopement). Näillä levyillä julkaisemattomia Essanay-elokuvia on luvassa myöhemmin kesällä.
Vuosina 1916 ja 1917 Chaplin työskenteli Mutual-yhtiölle, jossa hän panosti entistä enemmän aikaa ja harkintaa elokuviinsa. Vuonna 1916 syntyi kahdeksan elokuvaa, jotka löytyvät nyt julkaistuilta levyiltä. Mestariohjaaja muisteli Mutual-aikaansa onnellisimpina elokuvanteon kannalta, ja tuona aikana syntyneet elokuvat ovatkin jo lähellä huipputasoa. Nyt arvosteltavina olevissa levyissä mukana olevista elokuvista Tarkastaja (The Floorwalker), Vaeltaja (The Vagabond), Valekreivi (The Count) ja Kulissimies näyttelijänä (Behind the screen) antoivat merkkejä siitä mitä oli tulossa. Viimeiset neljä Mutual-elokuvaa (joita on lupailtu dvd:lle loppukesästä) kuuluvatkin Chaplinin koko elokuvauran ehdottomiin huippuhetkiin.
Vanhoja lyhytelokuvia katsoisi mielekseen enemmänkin, jos niistä olisi käytettävissä myöhempien Chaplin-julkaisujen kuvanlaatu. Essanay-elokuvien kuvanlaatu vaihtelee kovasti, ja joissain kohdin laatu on jo niin huono, että se haittaa katselua merkittävästi. Mutual-elokuvien kohdalla kehutaan, että käytössä ovat olleet alkuperäiset negatiivit. Laatu onkin Essanay-elokuvia parempi, mutta näistäkin elokuvista on parempia versioita ollut nähtävinä Suomenkin televisiossa.
Yksi kaikkia elokuvia vaivaava tekijä on omalaatuinen kuvarajaus. Vanhojen elokuvien kuvaformaatti on kapeampi ja korkeampi kuin televisioruudun, ja koska kuva on venytetty koko ruudun levyiseksi, leikkautuvat kuvan ylä- ja alalaidat pois katkaisten näyttelijöiden päitä ja jalkoja. Toiveita paremmasta olisi myös ääniraidan kohdalla, joka on varsin huonolaatuista ja kakofonista syntetisaattorikilkutusta.
Kyllä näitä elokuvia tässäkin muodossa katselee, mutta etenkin Mutual-elokuvien kohdalla olisi kunnon restaurointi ollut paikallaan, jos kerran alkuperäiset negatiivit ovat yhä tallessa.
teksti: Mikko Suhonen