Mainos
leivontanurkkakansi1valmis

Näin voit puolittaa leivonnaisten kalorimäärän!

Jos leipominen ja herkuttelu lukeutuvat lempiharrastuksiisi, olet saattanut törmätä pieneen ongelmaan: monissa leivonnaisissa on usein rutkasti sokeria ja rasvaa, jotka kerääntyvät nopeasti vyötärölle.

Leivonnaisten kalorimäärää on kuitenkin mahdollista pienentää yksinkertaisten vinkkien avulla. Kokeile näitä:

1. Suosi pienempää annoskokoa

Tee kakuista vain puolikkaita ja valmista muffinsit pienemmissä vuoissa. Korvapuustien ei tarvitse olla kämmenen kokoisia. Panosta makuun koon sijasta, ja pudotat annoksesta lukuisia kaloreita!

2. Suosi tsetehtyjä hilloja ja kastikkeita

Kaupan valmishillot sisältävät runsaasti lisättyä sokeria. Kokeile mieluummin itsetehtyä omenasosetta, raparperia tai mansikkahilloa. Makukin on raikkaampi, kuin valmiissa hilloissa! 

3. Käytä vähärasvaisia maitotuotteita

Käytä täysmaidon ja kuohukerman sijasta maustamatonta kevytjogurttia tai piimää. Rasvaisen mascarponejuuston voi monessa ohjeessa korvata vähärasvaisella, maustamattomalla tuorejuustolla.

4. Korvaa osa jauhoista banaanilla

Esimerkiksi muffinsit, kuivakakut, pannukakut ja porkkanakakut onnistuvat loistavasti tämän kikan avulla. Korvaa pari desiä vehnäjauhoista soseutetulla, kypsällä banaanilla. Testaa taikinan koostumus ennen uuniin laittamista: jos taikinamassa on liian löysää, lisää vielä yksi soseutettu banaani joukkoon.

5. Käytä lapsille tarkoitettua hedelmäsosetta

Säilyketölkkihedelmissä ja makeissa soseissa on paljon sokeria. Käytä sen sijaan lapsille tarkoitettuja hedelmäsoseita. Niissä on makuunsa nähden vähän kaloreita, eikä eroa huomaa ollenkaan leivoksen sisällä. 

6. Erottele osa keltuaisista pois

Jos reseptissä ohjeistetaan käyttämään kaksi munaa, käytä yksi kokonainen kananmuna ja toisesta vain valkuainen. Taikina kuohkeutuu yhtä hyvin, mutta siinä on noin 100 kaloria vähemmän energiaa ja 10 grammaa vähemmän rasvaa!

Uusimmat: Ajankohtaista

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja