Mainos
leivontanurkkakansi1valmis

Kotimainen kausiherkku on oikea terveyspommi – lisää leivoksiisi!

Kotimaisten kirsikoiden sesonki on kesällä kuumimmillaan. Herkullisten marjojen sisälle kätkeytyy makean maun lisäksi yllättäviä terveyshyötyjä!

Hyviä uutisia kirsikoiden ystäville: nuo tummanpunaiset, herkulliset marjat ovat suorastaan täynnä positiivisia terveysvaikutuksia. Kirsikkaa voisi melkein kutsua superfoodiksi.

Kirsikoita on monia erilaisia lajikkeita, mutta niistä yleisimmät ovat imeläkirsikka ja hapankirsikka. Suomessa hapankirsikka menestyy paremmin. Kirsikkapuita ei esiinny Suomessa luonnonvaraisena, mutta niitä on viljelty yli 500 vuoden ajan.

Helpottaa painonhallinnassa

Hapankirsikan on todettu auttavan vähentämään vatsarasvan muodostumista. Se voi myös alentaa kolesteroliarvoja ja ehkäistä diabetesta. 

Parantaa kihdin

Arthritis & Rheumatism -lehti julkaisi vuonna 2012 tutkimuksen, jonka mukaan hapankirsikoiden syöminen voi ehkäistä kihtiä ja auttaa sen hoidossa. Tutkimuksessa kihdistä kärsivät ihmiset söivät kahden vuorokauden ajan paljon kirsikoita, ja heidän kihtikohtauksensa vähenivät peräti 35 prosentilla. Tutkittavat nauttivat vain noin 30 kirsikkaa päivässä, joten kirsikoita ei edes tarvitse syödä kovin paljon tämän hyödyn saavuttamiseksi.

Kirsikat auttavat palautumaan

Kokeile syödä kirsikoita rankan treenin jälkeen vaikka vain kourallisen verran. Ne todella ehkäisevät tehokkaasti lihaskipuja ja auttavat lihaksia palautumaan paremmin! Lisäksi ne ovat paremman makuisia, kuin poreilevat ja tyyriit palautusjuomat. 

Kirsikat ehkäisevät monia sairauksia

Michiganin yliopiston tutkijat selvittivät, että kirsikat voivat auttaa merkittävästi sydän- ja verisuonisairauksien hoidossa. Kirsikat sisältävät antosyaani-nimisiä flavonoideja, jotka muun muassa antavat kirsikalle sen tummanpunaisen värin. Antosyaanien on arveltu ehkäisevän myös diabetesta, neurologisia sairauksia ja syöpää. Toisaalta tutkijat myöntävät, että aihe kaipaa vielä lisätutkimuksia

Kirsikat auttavat nukahtamaan

Kirsikat sopivat mainiosti unettomuudesta kärsiville, sillä ne vapauttavat elimistöön pimeähormonina tunnettua melatoniinia. Melatoniini auttaa lihaksia rentoutumaan ja mieltä rauhoittumaan. Napsi siis kirsikoita iltapalaksi, tai pidä yöpöydälläsi lasillista kirsikkamehua! 

Kokeile näitä ihania kirsikkareseptejä

Voit korvata melkein minkä tahansa kesäisen kakun tai piirakan marjat kirsikoilla, jos maku on vieraiden mieleen. 

Esimerkiksi kesäinen mansikkamisu toimii mainiosti myös kirsikoilla.

Kokeile myös näitä reseptejä:


Lähteet: Huffington Post Canada, Makuja.fi, Reseptit Myllyn Paras Oy

Uusimmat: Ajankohtaista

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja