MTV jatkoi kasvuaan vuonna 2018 – kaupallinen katseluosuus ylivoimainen kilpailijoihin verrattuna

MTV:lle vuosi 2018 oli erittäin vahva. Verrattuna vuoteen 2017 MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi toukokuusta joulukuuhun, ollen korkeimmillaan 49,8 % toukokuussa. Syys-joulukuussa MTV:n kanavien katselu kasvoi lähes viidellä prosentilla. 

MTV kasvatti kaupallista katseluosuuttaan

MTV:n kanaville vuosi 2018 oli toukokuusta lähtien yhtä juhlaa. Toukokuusta vuoden loppuun asti MTV:n kaupallinen katseluosuus oli vahvassa kasvussa samalla kun Nelonen Media menetti sitä.

Toukokuussa jääkiekon-MM-ottelu Suomi-Sveitsi 17.5. sai keskikatsojamääräksi lähes 1,5 miljoonaa (MTV3 + C More Sport 1) ja oli paitsi vuoden katsotuin urheilutapahtuma myös MTV:n katsotuin ohjelma.

Lokakuussa MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi lähes 47 %:iin (prime time 10-54-vuotiaat). Koko vuonna MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi 42,4 %:iin Nelonen Median laskiessa kolmella prosenttiyksiköllä 34 %:iin. Muut kaupalliset saivat 23,6 %:n osuuden.

Syys-joulukuussa MTV:n kanavien katselu kasvoi lähes viidellä prosentilla. MTV3 paransi suoritettaan merkittävästi parhaaseen katseluaikaan klo 20-22 välillä vahvan kotimaisen viihteen ja draaman siivittämänä. Sub puolestaan vahvisti myöhäisillan osuuttaan elokuvien ja rakkausreality Love Island Suomen ansiosta.

"Viime vuosi oli meille huippuhyvä! Olemme todella tyytyväisiä kanaviemme ja sisältöjemme kehitykseen, sekä etenkin digialustojen kasvuun. Kotimainen sisältö ja laadukas uutis- ja ajankohtaisohjelmisto ovat ohjelmistomme kivijalkoja jatkossakin. Kevään uutuusohjelmisto on käynnistynyt hienoin tuloksin ja odotuksemme ovat kovat myös jatkossa", kertoo MTV:n kanavajohtaja Jaana Pasonen.

MTV3-kanavalla kaupallisten kanavien katsotuimmat ohjelmat

MTV3 otti kaikissa muissa genreissä paitsi elokuvissa katsotuimman ohjelman paikan kaupallisten kanavien mittelössä. Viihteessä MTV3:n Putouksen molemmat kaudet ja Tanssii Tähtien Kanssa olivat kärjessä.

Kotimaisten draamasarjojen osalta Onnela, Salatut elämät ja Ex-Onnelliset olivat katsotuimmat. Lifestyle-sarjojen katselussa MTV3:lla oli kolmen kova kärki Kaappaus keittiössä, Kokkisota ja Suomen kaunein koti. Kymmenen uutiset jatkaa katsotuimpana uutislähetyksenä alle 55-vuotiaiden parissa.

Ohjelmakäynnistykset kasvoivat lähes 40 % mtv-palvelussa

Loppuvuodesta MTV Katsomo uudistui mtv-palveluksi. Edellisvuoteen verrattuna ohjelmakäynnistysten määrä kasvoi lähes 40 %:lla ja katseluun käytetty aika kolmanneksella.

Syksyllä kestosuosikki Salatut elämät sai haastajan, kun Love Island Suomi nousi kuutena viikkona sen ohi katsotuimmaksi ohjelmaksi. Sarjan katselusta nuorissa naisissa kaksi kolmasosaa tapahtui suoratoistona eri päätelaitteilta.

Katsotuimmat ohjelmat genreittäin kaupallisilla kanavilla 2018, 10-54-vuotiassa keskikatsojamäärän (TRP*) mukaan:

Urheilu: Jääkiekon MM: Suomi-Sveitsi, MTV3+C More Sport 1, 17.5.2018
TRP 30,2

Uutiset:Kymmenen Uutiset, MTV3, 17.5.2018
TRP 25,8

Viihde:Putous, MTV3, 20.1.2018
TRP 22,1

Kotimainen draama: Onnela, MTV3, 10.3.2018
TRP 13,9

Elokuva: 007 Spectre, Nelonen, 9.9.2018
TRP 10,2

Talkshow: Enbuske, Veitola & Salminen, MTV3, 29.3.2018
TRP 9,5

Ajankohtaisohjelma: Suuri presidentinvaalikeskustelu, MTV3, 21.1.2018
TRP 9,3

Lifestyle: Kaappaus keittiössä, MTV3, 15.1.2018
TRP 7,6

Lastenohjelmat: Samu-Sirkan joulutervehdys 2018, MTV3, 24.12.2018
TRP 7,7

Ulkomainen draama: Rimakauhua ja rakkautta, MTV3, 20.1.2018
TRP 6,4

*TRP = (target rating point, keskikatsojamäärien summa kohderyhmässä, suhdelukuna ilmaistuna)

Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme