Lokakuu siivitti MTV:n huippulukuihin kaikilla katselualustoilla - kasvu jatkunut ylivoimaisena

MTV:n kanavat kasvattivat jälleen lokakuussa näyttävää etumatkaa kilpailijoihin. MTV:n kaupallinen katseluosuus oli lokakuussa lähes 47 % ja siten korkeampi kuin kolmena edeltävä vuonna. MTV:n sisällöt ovat tavoittaneet viikottain peräti 4,4 miljoonaa suomalaista - joko tv:stä tai muilta päätelaitteilta.

TV:n katselun lisäksi muiden laitteiden kautta tapahtuva katselu on kovassa kasvussa, erityisesti nuorissa kohderyhmissä. Juuri julkaistu MTV:n kevään 2019 ohjelmisto lupaileekin vain lisää kasvua ensi vuoteen.

TV:n katselu väheni, mutta MTV:n kanavien katselu kasvoi

Vaikka TV:n katseluun käytetty aika väheni lokakuussa yli kaksi prosenttia, onnistuivat MTV:n tv-kanavat kasvattamaan katseluaan seitsemällä prosentilla. Myös päivä- ja viikkotavoittavuus nousivat. Kaupallisessa katseluosuudessa MTV on ykkönen lähes 47 prosentin osuudella (10-54 prime time 18-24) jättäen yhä selvemmin taakseen Nelonen Median (32 %) ja muut kaupalliset kanavat (21 %).

MTV3 pitää hallussaan katsotuimpien ohjelmien listaa: yli 4-vuotiaissa peräti kahdeksan kymmenestä katsotuimmasta ohjelmasta kaupallisilla kanavilla on MTV3:n ohjelmia.

 – Kotimaisen viihteen kannalta elämme suorastaan megasyksyä, kun ohjelmat tuntuvat todella tavoittavan kotiyleisöt! Olen erityisen iloinen tästä, sillä olemme panostaneet hurjasti kotimaisen viihteen houkuttelevuuteen, kuvailee MTV:n kanavajohtaja Jaana Pasonen.

Katselutavat muuttuvat - yhä enemmän online-katselua

TV:n kautta tapahtuvan katselun lisäksi Finnpanel raportoi myös katselua, jossa on otettu huomioon sekä eri esityskerrat TV:ssä että muilta päätelaitteilta.

MTV:n menestyssyksy näkyy sielläkin: MTV:n sisällöt ovat tavoittaneet viikottain peräti 4,4 miljoonaa suomalaista - joko TV:stä tai muilta päätelaitteilta.

Online-katselu tuo selvästi lisää viikkotavoittavuutta nuorissa kohderyhmissä. Esimerkiksi 15-24-vuotiaista naisista MTV:n sisältöjä katsoi lokakuussa tv:stä 58 prosenttia, online-palvelujen kautta kolmannes. Online-katselu huomioiden MTV:n viikkotavoittavuus nousee peräti 71 prosenttiin.

- Katsomo täydentää mainoskampanjoita. Esimerkiksi nuorten naisten suosikkisarjojen, Salatut elämät ja Love Island Suomi, katselusta jo yli 60 prosenttia tapahtuu online-palvelujen kautta. On siis tärkeää ottaa muutkin päätelaitteet huomioon kampanjoita suunniteltaessa, kertoo MTV:n myyntijohtaja Outi Rekola.

Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus ja TotalTV-mittaus, lokakuu 2018. 

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme