Video

Spottiblogi

Z-sukupolvi näyttää mainonnan suunnan

Ensimmäinen täysin diginatiivi sukupolvi Z näyttää suuntaa, miten mediankulutus, ostokäyttäytyminen ja mainonnan suunnittelu kehittyvät. mtv-palvelu tavoittaa ja profiloituu hyvin nuoriin kohderyhmiin, kirjoittaa videomainonnan kehityspäällikkö Ulla Hagelberg.

Aurinkoa, lintujen laulua ja kuppi kahvia. Istun silmät kiinni ja nautin kevään ensimmäisistä hetkistä terassillamme. Vieressä 18-vuotias tyttäreni höpöttää suunnitelmistaan, mitä on ajatellut ostaa kesäksi: ”Uuden laukun tarvitsen.. tää mekko ois kyllä tosi kiva sinne kaverin lakkiaisiin...”

Jään hetkeksi seuraamaan, miten uskomattomalla nopeudella hän selaa sivustoja. Tuotteet vilahtavat kännykän ruudulla ja parhaat napataan muistiin sceenshotilla. Ollaan aika erilaisessa maailmassa kuin ollessani itse saman ikäinen. Nuorten aikuisten ostotavat ovat muuttuneet parissakymmenessä vuodessa, mutta tarve ostaa ei ole muuttunut.

Ristiriitainen suhde kuluttamiseen

Nuorten arvomaailmassa kalliiden tavaroiden omistaminen korostuu vanhempia enemmän. Talouselämän artikkelissa käsitelty Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tekemä kuluttajatutkimus kertoo, että ”nuorista runsas kolmasosa pitää omaisuuden hankkimista yhtenä elämän tärkeimmistä asioista, kun vanhemmista näin ajattelee vain 16 prosenttia. Ympäristöteot ovat nuorille tärkeitä, mutta samaan aikaan he kertovat tulevansa iloisemmiksi tavaroiden ostamisesta.

Mediankulutus tapahtuu verkossa

Myös median kuluttajina nuoret ovat menneet meidän vanhempien ohi digitaalisuudessa jo kauan sitten. Vaikka perinteinen lineaari-TV tavoittaa vielä nuoria, kuluttaa 15−24-vuotiaiden ikäryhmä yhä enemmän sisältöjä verkossa ja suoratoistopalveluiden kautta. mtv-palvelun kaikista käyttäjistä suurin käyttäjäryhmä on nykyään 15−24-vuotiaat. He ovat myös palvelun aktiivisimpia sisällönkuluttajia. Keskimäärin viikoittainen katseluaika on heillä yli 2 tuntia ja videostartteja 7,5.

Havahdun ajatuksistani, kun tytär miettii kännykkää selaten ”jokohan Love Island UK:n seuraava jakso olisi mtv-palvelussa katsottavissa.” Sarja pyörähtää käyntiin kännykällä ja preroll-mainoksista näyttää löytyvän vielä yksi idea kesän ostoslistalle. Z-sukupolvi taitaa todellakin näyttää mainonnan uuden suunnan.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme