Markkinointi

Spottiblogi

Timanttisen natiiviartikkelin anatomia

Natiivimainonnan tulee olla vähintään yhtä kiinnostavaa, laadukasta ja yleisölleen kohdennettua sisältöä kuin julkaisualustansa muu sisältö, kirjoittaa MTV:n natiivimainonnan ratkaisuista vastaava Outi Karilahti.

”Meidän sisältömme on timanttia”, kohkaa moni. Tähän voisi jatkaa, että sisältöön istuvan natiivimainonnan tulee olla viimeisen päälle hiottu timantti.

Lukijan huomion kaappaaminen ei tänä päivänä ole helppoa, vaikka idea sisällöstä olisi kuningas jo syntyessään. Sisältöä on enemmän kuin ehdimme kuluttaa. Moni sulattelee jo valmiiksi pitkin päivää mainosähkyään. Tyrkkääpä siihen väliin vielä omasi.

Timanttinen sisältö ei keskeytä, ärsytä tai toista (lisää tähän perään oma ärsykkeesi). Natiivimainonnan tulee palvella ennen kaikkea lukijaansa: viihdyttää, opastaa tai neuvoa. Se jättää heränneen kiinnostuksen kautta muistijäljen, joka vaikuttaa vielä pitkään.

Timanttinen sisältö löytää oman formaattinsa, eikä toisinpäin. Natiivi voi olla artikkeli, mutta se voi olla myös video tai interaktiivinen persoonallisuustesti – erilaisia juttutyyppejä unohtamatta: reportaasi, kolumni, blogi, henkilötarina, uutinen.

Hyvä ei riitä: sen täytyy olla timanttia!

Natiiviartikkeli voi opettaa pesemään pyykit oikein, parantamaan kynsisienen, maalaamaan talon seinät tai valistaa hyväntekeväisyystoiminnasta. Natiivimainonta vaikuttaa positiivisen brändimielikuvan muodostumiseen.

Natiivikokonaisuuden paketointi mielekkääksi sisällöksi asiakkaan materiaaleja, tavoitteita ja toiveita kuunnellen saattaa toisinaan olla yhtä haastavaa kuin lahjapaperin kääriminen pehmolelun ympärille. Kyllähän se onnistuu, mutta hikikarpaloilta ei vältytä.

Natiiviartikkeli vaatii taakseen hyvät sisällöntuottajat, jotka eivät pelkää paketointiurakkaa, tuntevat lahjan vastaanottajat eli lukijat – ja ennen kaikkea taitavat mukaansatempaavan tarinankerronnan. Eikä tule unohtaa otsikointia: sisällön pariin houkutellaan napakalla, kiinnostuksen herättävällä ja julkaisualustaansa istuvalla otsikolla.

Timanttinen sisältö syntyy hyvistä tekijöistä, lukijalle merkityksellisestä sisällöstä ja loistavista paketointitaidoista.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme